NAUCZANIE ZDALNE - PONIEDZIAŁEK 12.04.2021

TEMAT DNIA: Warto być dociekliwym.

Utworzono: 12-04-2021

CELE OGÓLNE: Wprowadzenie pojęcia "dociekliwość" rozumianego jako chęć dowiedzenia się i zrozumienia jak najwięcej, rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi i formułowania pytań, rozwijanie percepcji słuchowej, kształtowanie postawy ciekawości, otwartości i chęci poznawania.

ZADANIA DO REALIZACJI:

1. Wysłuchaj opowiadania.

Tajemnicza kałuża

Joanna M. Chmielewska

Laura zasypywała wszystkich pytaniami:
– Z czego są zrobione chmury? Skąd się bierze deszcz? Dlaczego kałuże wysychają? Skąd bociany wiedzą, kiedy odlecieć do ciepłych krajów? Kto nauczył ptaki budować gniazda? Czemu ludzie muszą spać?
Na niektóre pytania rodzice umieli odpowiedzieć od razu, na inne musieli poszukać odpowiedzi. Ale kiedy odpowiedzieli na jedno, Laura zaraz zadawała drugie, potem trzecie, czwarte, piąte i następne.
Rodzicom czasami brakowało cierpliwości. Odpowiadali „Nie wiem” albo „Sprawdzę później, jak mi przypomnisz”.

Pewnego dnia Laura zauważyła w kącie ogrodu tuż przy płocie kałużę. Nikt inny pewnie nie zwróciłby na nią uwagi, bo przecież kałuże po deszczu to coś zupełnie normalnego. Ale Laura znała wszystkie kałuże w pobliżu swojego domu. Pojawiały się zazwyczaj w tych samych miejscach, a w kącie ogrodu nigdy wcześniej kałuży nie było. Laura była tego pewna. Lubiła bawić się pod płotem, a przedwczoraj po deszczu właśnie z tego miejsca obserwowała małą koparkę, która kopała dół tuż za ogrodzeniem sąsiadów. Wtedy było tu sucho. A dzisiaj znowu spadł deszcz i po nim pojawiła się ta nowa kałuża.


„Im więcej kałuż, tym lepiej” – pomyślała Laura i pobiegła do domu po kalosze.
Bardzo lubiła przeskakiwać przez kałuże, rozchlapywać wodę wokoło, robić łódki z patyków i liści, dmuchać na nie i patrzeć, jak pływają. Szkoda tylko, że kałuże tak szybko wysychały.
Po dwóch dniach wszystkie znikły. Wszystkie, oprócz tej nowej w kącie ogrodu.
Laura pobiegła do mamy.
– Dlaczego kałuża przy płocie nie wyschła?
– Nie wiem – mruknęła mama, nie odrywając wzroku od kartki, na której coś pisała.
Tata też nie wiedział, więc Laura postanowiła, że sama spróbuje wyjaśnić zagadkę. Wróciła do kałuży. Wydawało jej się, że wody jest nawet więcej niż na początku. Ale czy to możliwe?
Dziewczynka wzięła wiaderko i zaczęła wybierać wodę. Lecz kałuża, zamiast znikać, powiększała się i była coraz głębsza.
– Lauro, sprawdź, czy w skrzynce nie ma jakiegoś listu – zawołała mama.
Skrzynka na listy znajdująca się za furtką na płocie była pusta. Ale Laura nawet do niej nie zajrzała, bo zaciekawiło ją coś innego. Kilka płytek chodnikowych przy płocie dzielącym jej ogród od ogrodu sąsiadów lekko się zapadło. Kiedy Laura stanęła na jednej, spomiędzy płytek wypłynęło trochę wody, a dziewczynka miała wrażenie, jakby była w łódce na jeziorze. „Skąd się wzięła ta woda?”, zastanawiała się dziewczynka. I nagle ją olśniło – przecież po drugiej stronie płotu znajduje się tajemnicza kałuża. To musi mieć jakiś związek. Może pod chodnikiem płynie podziemna rzeka?

Laura szybko pobiegła po rodziców. Ci zawołali sąsiada, a sąsiad – pana z pogotowia wodociągowego. Całe szczęście, że go wezwał. Bo niewiele brakowało, a mogłyby się zapaść chodnik i jezdnia. Wszystko przez to, że koparka podczas pracy u sąsiada uszkodziła rurę z wodą i nikt tego nie zauważył.
– Dziękuję, Lauro. Bystra z ciebie dziewczynka – pochwalił Laurę sąsiad, wręczając jej czekoladę. – Jeszcze dziś fachowcy przyjadą naprawić rurę.
– Ciekawe, jak to zrobią? Czy pan wie? Przyjedzie koparka? Będą zaklejać dziurę? A może wymienią całą rurę? Albo tylko kawałek?
– Nie mam pojęcia. Ale może chcesz przyjść zobaczyć?
– No pewnie! – Laura aż podskoczyła z radości. – Będę miała do panów mnóstwo pytań!

 

odpowiedz na pytania:

- Co Laura lubiła robić najbardziej?

- Jaka według was była Laura?

- Co zaobserwowała dziewczynka pewnego deszczowego dnia?

- Co się wtedy stało?

- Jak udało się zaradzić przykremu zdarzeniu, kto pomógł?

-Dlaczego tak szybko została odkryta awaria?

- Co to jest dociekliwość? Czy to dobrze być dociekliwym? Dlaczego?

-Jak zachowuje się ktoś dociekliwy?


2. Praca w książce "Planeta dzieci 3", str . 23-24. Odpowiedz na pytania dotyczące ilustracji, przeczytaj nazwy przedmiotów i wklej odpowiednie napisy.


3.Cwiczenia gimnastyczne.

Zadania ruchowe:
- Zróbcie 10 przysiadów.
- Wykonajcie 10 skrętoskłonów. Skłon w przód z dotknięciem prawej ręki do lewej stopy i lewej ręki do prawej stopy. Po każdym skłonie wyprost.
- Przejedźcie tiptopkami dookoła pokoju.
- Leżąc na plecach róbcie rowerek.
- Zadanie specjalne – jaskółki - spróbuj w pozycji jaskółki utrzymać jak najdłużej równowagę.
 

4. Jeśli macie czas wyjdźcie na spacer lub na podwórko. Jeśli to niemożliwe możesz wyglądać przez okno.

Obserwacja najbliższego środowiska przyrodniczego i społecznego. Zwrócenie uwagi na cechy pogody, szukanie zapowiedzi zmiany pory roku, porównywanie elementów pogody w zależności od pory dnia (rano, południe). 

  Narysuj jedną rzecz, która cię najbardziej zaciekawiła.

Powodzenia. Czekam na zdjęcia.

Grafika 1: NAUCZANIE ZDALNE - PONIEDZIAŁEK 12.04.2021
Grafika 2: NAUCZANIE ZDALNE - PONIEDZIAŁEK 12.04.2021
Grafika 3: NAUCZANIE ZDALNE - PONIEDZIAŁEK 12.04.2021
Grafika 4: NAUCZANIE ZDALNE - PONIEDZIAŁEK 12.04.2021
Grafika 5: NAUCZANIE ZDALNE - PONIEDZIAŁEK 12.04.2021
Grafika 6: NAUCZANIE ZDALNE - PONIEDZIAŁEK 12.04.2021
Grafika 7: NAUCZANIE ZDALNE - PONIEDZIAŁEK 12.04.2021
Grafika 8: NAUCZANIE ZDALNE - PONIEDZIAŁEK 12.04.2021
Grafika 9: NAUCZANIE ZDALNE - PONIEDZIAŁEK 12.04.2021
Grafika 10: NAUCZANIE ZDALNE - PONIEDZIAŁEK 12.04.2021
Grafika 11: NAUCZANIE ZDALNE - PONIEDZIAŁEK 12.04.2021
Grafika 12: NAUCZANIE ZDALNE - PONIEDZIAŁEK 12.04.2021
Grafika 13: NAUCZANIE ZDALNE - PONIEDZIAŁEK 12.04.2021
Grafika 14: NAUCZANIE ZDALNE - PONIEDZIAŁEK 12.04.2021
Grafika 15: NAUCZANIE ZDALNE - PONIEDZIAŁEK 12.04.2021
Grafika 16: NAUCZANIE ZDALNE - PONIEDZIAŁEK 12.04.2021
Grafika 17: NAUCZANIE ZDALNE - PONIEDZIAŁEK 12.04.2021