Szkolny logopeda

GODZINY PRACY LOGOPEDY

poniedziałek - 8:40-10:20

                        11:35-13:25

wtorek - 8:40-12:20

               13:35-14:20

środa - 8:40 - 12:20

czwartek - 8:40 - 13:25

piątek - 7:45 – 11:15

           - 12:40 – 13:25

Wskazówki logopedy szkolnego dla rodziców

1. Mów do dziecka wolno i wyraźnie. Nie spieszczaj ani nie zdrabniaj własnych wypowiedzi.

2. Buduj krótkie zdania, używaj prostych zwrotów, moduluj głos.

3. Staraj się rozszerzyć wypowiedź swojego dziecka, dodając jakieś słowa.

4. Mów dziecku co przy nim robisz, co dzieje się wokół niego. Niech mowa towarzyszy spacerom, zakupom, pracom domowym.

5. Mów do dziecka tak, aby widziało naszą twarz - będzie miało okazję do obserwacji pracy artykulatorów.

6. Sprawdź, czy dziecko ma prawidłowy zgryz. Jeżeli masz wątpliwości, wybierz się do dentysty. Krzywy zgryz, zepsute zęby lub ich brak może spowodować wady wymowy.

 7. Kontroluj, czy Twoje dziecko oddycha przez jamę nosową w trakcie spoczynku. Jeśli oddycha przez usta, może to świadczyć np. o przerośniętym migdale.

 8. Kontroluj słuch swojego dziecka od urodzenia. Jeżeli zauważasz, że dziecko nie reaguje na Twój głos, bardzo skupia się na ruchu Twoich ust, musisz głośno krzyczeć skontaktuj się z lekarzem specjalistą. Nie leczone choroby uszu mogą prowadzić do niedosłuchu, a w następstwie do dyslalii lub niemoty.

 9. Zachęcaj własne dziecko do jedzenia twardych pokarmów – niech gryzie i żuje.

10. Opowiadaj bajki, czytaj książeczki, wierszyki, wyliczanki. Ucz krótkich wierszy na pamięć – rozwija się w ten sposób nie tylko wyobraźnia i słownictwo dziecka, ale także prawidłowa wymowa.

11. Śpiewaj z dzieckiem piosenki, gdyż to doskonałe ćwiczenie językowe, rytmiczne i terapeutyczne.

12. Wykonuj z dzieckiem ćwiczenia buzi i języka poprzez zabawę. Zachęcaj do ćwiczeń oddechowych. Nie karz ćwiczyć dziecku samemu. Pamiętaj, że zabawa z rodzicem
lub rodzeństwem jest o wiele ciekawsza.

 13. Nie zawstydzaj, nie karz dziecko za wadliwą wymowę. Może to spowodować niechęć do mówienia, a nawet jąkanie.

14. Pamiętaj, że większość zaburzeń mowy da się wyeliminować, jeśli terapia zacznie się w wieku przedszkolnym. Terapia logopedyczna nie może się opierać jedynie na spotkaniach
z logopedą, ale musi być kontynuowana systematycznie w domu, w formie zabawy.