Kształcenie na odległość

Utworzono: 02-04-2020

Zawieszenie zajęć wychowawczych i dydaktycznych w przedszkolu nie oznacza że dzieci przestają kontynuować proces wychowania i kształcenia. Obecna sytuacja sprawia, że podstawa programowa wychowania przedszkolnego realizowana  jest przy współpracy nauczyciela i rodziców – w domu rodzinnym.

 

 Czas, w którym dziecko nie chodzi do przedszkola, można wykorzystać na to, aby stało się ono bardziej samodzielne. Warto zachęcać je do utrzymania czystości w swoim kąciku (pokoju), przygotowania prostych posiłków razem z rodzicami, wykonywania w swoim tempie czynności związanych z ubieraniem, przygotowaniem do snu. W tych ostatnich czynnościach, z powodu  pośpiechu, dzieci są zazwyczaj wyręczane. Pobyt w domu daje możliwość częstych rozmów z dziećmi na różnorodne tematy, a tym samym wzbogacania ich słownictwa. Ważne jest także znalezienie czasu na czytanie dzieciom i z dziećmi. Aby urozmaicić domowe zajęcia, można skorzystać z edukacyjnych programów telewizyjnych. Pobyt w domu może być także okazją do prowadzenia  rozmów z dzieckiem, tłumaczenia otaczających nas zjawisk.  

Inne zajęcia o charakterze edukacyjnym to m.in. zabawy przy wspólnym stole: gry planszowe, czy zabawy i gry zręcznościowe. Należy pamiętać, że podstawową formą aktywności dzieci w wieku przedszkolnym jest zabawa.

Podejmowanie tych działań pozwoli na nabywanie przez dziecko doświadczeń w różnych obszarach rozwojowych: fizycznym, emocjonalnym, społecznym  i poznawczym.  

Pamiętajmy, że wspieranie aktywności dzieci nauka poprzez zabawę. Dziecko w domu powinno, tak jak w przedszkolu, bawić się samodzielnie swoimi zabawkami, konstruować, układać, sprzątać, czuć się bezpieczne i swobodne w swej aktywności.

Fragment poradnika  dla szkół „ Kształcenie na odległość”