MOJE UCZUCIA

Utworzono: 03-06-2020

Ludziom dorosłym i dzieciom każdego dnia towarzyszą różne emocje:  przyjemne i nieprzyjemne.

  1. Porozmawiaj o nich ze swoimi rodzicami:

 − Kiedy się złościmy? (Kiedy ktoś lub coś nie pozwala robić tego, co chcemy albo dostać tego, czego potrzebujemy, gdy ktoś chce nam wyrządzić krzywdę).

− Kiedy się smucimy? (Gdy żegnamy się z tym, co straciliśmy albo gdy godzimy się z tym, że niektórych rzeczy nie będziemy mieć).

 − Kiedy się boimy? (Gdy czujemy zagrożenie, strach chroni nas przed nim, bo każe nam krzyczeć, uciekać, chować się lub walczyć).

 − Kiedy się cieszymy? (Różne osoby cieszą inne rzeczy, zdarzenia).

− Kiedy się wstydzimy? (Gdy różnimy się czymś od innych i oni dają nam to odczuć; gdy nie spełniamy czyichś oczekiwań, nadziei, gdy przyłapano nas na czymś niewłaściwym).

 − Kiedy zazdrościmy? (Gdy nie mamy tego, co mają inni – pojawia się wtedy w nas złość lub smutek, możemy czuć jedno i drugie).

2. Posłuchaj  tekstu Jolanty Kucharczyk „Moje uczucia”.

Żal mi minionych wakacji, urodzin, które już były,

 i tego, że odwiedziny babci już się skończyły.

Smutno, że tata wyjechał, mama tak mało ma czasu,

 i złość mnie bierze, że brat mój robi tak dużo hałasu.

Tu, w moim sercu, mieszkają uczucia: miłość, radość i smutek.

 Czasem jestem tak bardzo szczęśliwy, lecz czasem także się smucę.

W kieszonce kasztan na szczęście o tym wciąż przypomina,

że wszystko, co jest tak smutne, kiedyś z czasem przemija.

 Zobacz, już się uśmiechasz, bo znowu będą wakacje,

 tata niedługo już wróci, z mamą pójdziesz na spacer.

Po burzy zawsze jest tęcza, po deszczu słońce znów świeci,

po chwilach trudnych i smutnych znowu szczęśliwe są dzieci.

  • Rozmowa na temat tekstu.

− Co mieszka w sercu?

− Czy zawsze jest nam wesoło?

− Czy zdarza się, że coś was smuci?

− Czy zdarza się, że coś was złości?

  • Warto przypomnieć dzieciom, że uczucia, emocje są czymś normalnym, naturalnym, co zawsze towarzyszy ludziom – dorosłym i dzieciom. Ale należy pamiętać o tym, że po burzy zawsze jest tęcza, po deszczu słońce znowu świeci, po chwilach trudnych i smutnych znowu szczęśliwe są dzieci.

3. Praca plastyczna dla starszaków i chętnych maluchów:  narysuj  na kartce  to, co Cię cieszy  i to co smuci. Należy  podzielić  kartkę na pół – w lewym górnym rogu narysuj  rysunek chmurki, a w prawym górnym rogu – słoneczka.

 Po lewej stronie kartki gdzie jest chmurka,  narysuj to, co Cię  smuci, a po prawej stronie (słonko) – co Cię  cieszy. Potem opowiedz rodzicom co narysowałeś.

4.   Zadania w kartach pracy:

Karta pracy, cz. 4, s. 59. Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie rybek i fal po śladach. Kończenie rysowania rybek według wzoru. Kolorowanie ich. ( starszaki)

Karta pracy, cz. 2, nr 57. Dzieci:  − słuchają rymowanki i imion dzieci. − łączą obrazki dzieci z obrazkami sprzętów, z których korzystały podczas pobytu na placu zabaw. ( czterolatki)

5.  Kolorowanka dla chętnych dzieci:


 Grafika #0: MOJE UCZUCIA
 Grafika #1: MOJE UCZUCIA