Celem dzisiejszych zajęć jest kształtowanie postawy tolerancji w stosunku do dzieci niepełnosprawnych. Oprócz nas żyją na całym świecie dzieci, które różnią się od innych wyglądem, kolorem skóry, zainteresowaniami. W swoim otoczeniu często widzimy osoby, które inaczej się zachowują , np. nie mogą chodzić, nie słyszą lub nie widzą. Mówimy o nich, że są niepełnosprawni. Musimy jednak pamiętać, że takie dzieci również, tak jak i my chcą mieć kolegów i przyjaciół, z którymi będą się bawić , uczyć i mile spędzać czas, a od nas zależy czy będą czuli się szczęśliwi.
-
Słuchanie piosenki Dziwni goście (sł. i muz. Krystyna Gowik).
https://www.youtube.com/watch?v=Mq5LVKj8pXQ
- Rozmowa na temat piosenki.
2. Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Piłka dla wszystkich. Książka (s. 82–83) dla starszaków.
https://www.youtube.com/watch?v=okVZVZYxNcs
• Rozmowa na temat opowiadania.
− Co śniło się Frankowi?
− O czym opowiadał Adzie?
− Jak zachowywali się chłopcy?
− Co zrobił ich kapitan?
- Kim został Franek na meczu?
− Co powiedzieli chłopcy Frankowi na pożegnanie?
− Co będzie ćwiczył Franek?
− Jak oceniacie zachowanie chłopców na początku, a jak potem, po rozmowie z kapitanem?
Wyjaśnienie pojęcia tolerancja. Rozmowa rodzica z dzieckiem w oparciu o poniższe pytania.
Tolerancja oznacza cierpliwość i wyrozumiałość dla odmienności. Jest poszanowaniem cudzych uczuć, poglądów, upodobań, wierzeń, obyczajów i postępowania, choćby były całkowicie odmienne od własnych albo zupełnie z nimi sprzeczne. Współcześnie rozumiana tolerancja to szacunek dla wolności innych ludzi, ich myśli i opinii oraz sposobu życia.
− Czy chłopcy byli tolerancyjni?
− Czy należy wyśmiewać się z kogoś, dlatego że jest gruby, jeździ na wózku…?
3. Zadania dla starszaków
-
Karta pracy, cz. 4, s. 54. Rysowanie siebie w swoim ulubionym ubraniu, ze swoją ulubioną zabawką. Kolorowanie ramki swoim ulubionym kolorem. Samodzielne pisanie swojego imienia (swoich imion) i nazwiska (lub z pomocą rodzica).
-
Ćwiczenia w czytaniu zdań pod ilustracjami ( 6 latki) – książka s. 82-83