POTRAWY Z JAJEK

Utworzono: 07-04-2020

W związku ze zbliżającymi się Świętami Wielkanocnymi, w dalszym ciągu będziemy pogłębiać wiedzę na temat wielkanocnych zwyczajów. Poznamy budowę i własciwości jajka. Dowiemy się, do czego można je wykorzystać i jakie potrawy  z nich  przyrządzić. 

Dziś proponuję dzieciom następujące zajęcia:

 1.  Zabawa badawcza – Poznajemy budowę jajka.

Jajka: np. kurze,  dwa takie same – z tym, że jedno jest ugotowane, a drugie – surowe. Dziecko ogląda jajka, porównuje ich wielkość  wypowiada się na temat  kształtu; podaje przykłady zwierząt, które wykluwają się z jajek. 

Proszę rozbić jajko  aby dziecko mogło obejrzeć  jego zawartość i nazywać poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko.  Należy zwrócić  uwagę na zarodek. Kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki.
Proponuję pokazujać  dzieciom dwa jednakowe jajka, aby zastanowiły się, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Następnie wprawiamy w ruch obrotowy oba jajka a dziecko obserwuje  ich ruchy i określaja, które z nich kręci się szybciej. Rozbijamy jajko i sprawdzamy, czy miały rację. Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie poruszanie się jajka.


• Zabawa badawcza – Jajka i woda.
Jajka surowe, jajka ugotowane, szklane naczynia, sól, łyżka.
• Dzieci badają zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego – wkładają je kolejno do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwują ich zachowanie.
• Do wody w przezroczystym naczyniu wkładają surowe jajko i dosypują stopniowo sól (około 10–12 łyżek soli). Obserwują, co dzieje się z jajkiem.


• Poznanie ciekawostek na temat pisanek.
Uważano, że pisanki mają magiczną moc, dlatego np. dotykano nimi grzbietów bydła, aby było zdrowe i płodne, toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić sobie dobry urodzaj. Były one darem, który miał zapewnić obdarowanej osobie wszelką pomyślność 
(także w sprawach sercowych). Pełniły one rolę wykupu w obrzędach wielkanocnych, np.: dyngusa, chodzenia z barankiem lub kurkiem. Panna mogła dostać pisankę czekoladowo- -marcepanową z pierścionkiem zaręczynowym w środku. Ludzie bogaci obdarowywali się
drogimi pisankami, ze złota, przyozdobionymi szlachetnymi kamieniami. Francuski jubiler P. C. Fabergé wykonał takie drogie pisanki na zamówienie cara Rosji. Pisanki służyły do zabawy zwanej taczanką. Turlało się po stole malowane jaja, zderzając je ze sobą. Wygrywała
ta osoba, której pisanka się nie potłukła.

  • Porozmawiajmy z dziećmi o potrawach, które przygotowujemy na święta wielkanocne, wykorzystując do ich przyrządzania jajka. Kiedy rozpoczniecie w kuchni świąteczne wypieki, dzieci bardzo chętnie Wam pomogą. Zaangażujcie ich do pomocy, bo to najlepsza okazja do zdowywania wiedzy poprzez własne doświadczenia.

2. Kochani rodzice,  porozmawiajcie z dziećmi o tym, czego sobie życzą ludzie z okazji zbliżających się świąt . Potem wspólnie zredagujcie świąteczne życzenia dla Waszej rodziny.

3. Temat zajęć z religii:  Wielki Piątek - Jezus cierpi i umiera z miłości do ludzi

Na tych zajeciach poznajemy  historię cierpienia i śmierci Jezusa z miłosci do ludzi oraz stacje drogi krzyżowej. 

https://www.youtube.com/watch?v=IcKql6jn1mc

  https://www.youtube.com/watch?v=ZoSqAWC1Vj8

4. Propozycja pracy plastycznej: pisanka malowana watą

Grafika: POTRAWY Z JAJEK

Dziękuję za otrzymywane od  Was zdjęcia  edukacyjnych  działań przedszkolaków . Z niecierpliwością czekam na następne fotki i filmiki.

Pozdrawiam.


 Grafika #0: POTRAWY Z JAJEK