22 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi dlatego w tym tygodniu będziemy zdobywać wiedzę na temat ekologii.
Ekologia jest jedną z nauk, która zajmuje sie przyrodą – czyli wszystkim, co nas otacza. Środowisko przyrodnicze to nasz dom – miejsce, w którym żyjemy. Osoby, które nazywają swój styl życia ekologicznym dbają o nasz dom, czyli środowisko: nie krzywdzą innych zwierząt, dbają o rozwój roślin, segregują odpady.
1. Najbardziej znanym środowiskiem przyrodniczym jest las. Co to jest las? Odpowiedź na to pytanie otrzymacie, oglądając:
- film przyrodniczo – edukacyjny https://www.youtube.com/watch?v=31z7hEiIDVs
https://www.youtube.com/watch?v=54Rv8Dlm5m4&pbjreload=10
2. Kogo możemy nazwać przyjacielem przyrody? o tym dowiecie się z:
- wiersza pt „ Przyjaciele przyrody” https://www.youtube.com/watch?v=6609UGXbRBo
- bajki „ W kontakcie z naturą” https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ
- bajki edukacyjno – proekologicznej https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY&t=419s
- piosenki „ Dbaj o ziemię” https://www.youtube.com/watch?v=S-AdnBeh7W4
- piosenki - Śpiewające Brzdące „Nasza planeta”
https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I
3. Zadania dla maluszków
Karta pracy, cz. 4, nr 36. Dzieci: łączą obrazki zwierząt z ich cieniami, rysują w ogonie każdego koguta tyle piór, ile wskazuje liczba kropek na karteczce.
Karta pracy, cz. 2, nr 37. Dzieci: oglądają obrazki, opowiadają, co robi Ada z mamą, mówią, jak należy dbać o rośliny, w każdej doniczce rysują jeden kwiatek, liczą, ile w sumie jest kwiatków we wszystkich doniczkach.
4. Zadania dla starszaków
- Karty pracy, cz. 4, s. 12–13 ( 5,6 latki ). Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej Strażnicy przyrody. Kolorowanie rysunków zwierząt.
Odpowiedz na pytania:
− Co robiły dzieci w lesie?
− Co mówiły zwierzęta o dzieciach?
− Jak wy zachowujecie się w lesie?
- Odkrywamy literkę h, H na podstawie wyrazu hamak.
Karta pracy Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 72. (5 latki)
• Opisywanie, co przedstawia obrazek.
• Określanie pierwszych głosek w słowie hamak i nazwach rysunków.
• Rysowanie po śladach rysunków.
• Kolorowanie wybranych rysunków.
• Zaznaczanie liter h, H w wyrazach.
- Karty pracy. Litery i liczby, cz. 2, s. 70 - 73.
Dzieci dzielą słowo hamak na sylaby oraz na głoski. Liczą, ile w słowie jest sylab i ile głosek. Wyróżniają pierwszą głoskę. Następnie wymieniają inne słowa rozpoczynające się głoską h (herbata, hotel, huta…) oraz mające ją w środku (juhas, bohater…).
Przypominają, kiedy używamy wielkiej litery ( np. imiona, nazwiska, nazwy miast, wsi) Nazywanie zdjęć. Rysowanie pod każdym zdjęciem tylu kresek, z ilu głosek składa się jego nazwa. Zaznaczanie na niebiesko liter h, H w wyrazach. Czytanie sylab i krótkiego tekstu. Skreślanie co drugiej litery w ciągu liter. Odczytanie hasła z pozostałych liter. Uzupełnianie zdań obrazkami odszukanymi wśród naklejek. Pisanie liter h, H po śladach, a potem – samodzielnie.
Pozdrawiam