Dziś proponuję Wam ćwiczenia w mierzeniu długości. Do wykonania różnych zadań wykorzystamy przede wszystkim nasze kroki, stopy i dłonie. Do mierzenia długości można również wykorzystać linijkę, miarę krawiecką lub budowlaną.
Jeśli rodzice mają takie przedmioty w domu, wykorzystajcie je do zabawy, podczas której będziecie uczyć się odczytywać długość wybranego przez was przedmiotu, stosując pojęcia: krótki, krótszy, długi, dłuższy, najkrótszy, najdłuższy, tej samej długości…
Do zabawy mogą włączyć się również rodzice i rodzeństwo. Wówczas dziecko będzie mogło odpowiedzieć na pytania umieszczone pod poleceniami.
Oto propozycje zadań do wykonania:
- Mierzenie szerokości dywanu stopa za stopą.
Zmierz szerokość dywanu, stawiając stopę przed stopą (palce jednej stopy dotykają pięty drugiej stopy) i głośno licz.
− Dlaczego wyszły wam rożne wyniki?
− Czy wasze stopy są jednakowej długości?
Mierzenie długości dywanu krokami.
Zmierz długość dywanu krokami i głośno licz.
− Dlaczego wyszły wam rożne wyniki?
− Z czym jest związana długość waszych kroków? (Ze wzrostem).
Pokaz linijki, miarki krawieckiej lub budowlanej
Dziecko może zmierzyć np. ramkę do zdjęcia, książkę, kwadratową serwetkę i porównywać boki, stosując przy tym określenia: krótki, dłuższy itp.
2. Wiersz Teresy Fiutowskiej Podwórkowa awantura.
Kura gdacze, kaczka kwacze –
goni kurę mokrą raczej.
Gęś też syczy, kogut pieje.
Gwałtu! Rety! Co się dzieje?
Ryczy krowa, świnia kwiczy,
a indyk się rozindyczył.
Kot mysz goni, głośno miauczy.
– Dość awantur! Już wystarczy!
Tak pies Burek głośno szczeka
i już słychać go z daleka.
Koza meczy:
mee, mee, mee…
– Czego psisko mądrzy się?
Dla ochłody – wiadro wody
poleją na głowy, brody!
Wyszły z mody awantury!
A sio, gęsi, a sio, kury! –
Powiedziała, co wiedziała,
białą brodą pokiwała,
pochyliła nisko rogi.
– Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!
Awantura się skończyła,
bo ta koza groźna była.
Po wysłuchaniu wiersza odpowiedz na pytania:
− Które zwierzęta brały udział w podwórkowej awanturze?
− Jakie zwierzę próbowało je uspokoić? W jaki sposób to zrobiło?
3. Czas na gimnastykę przy muzyce
https://www.youtube.com/watch?v=rib2jV2PmbA
https://www.youtube.com/watch?v=3lGOIvCwhSk
https://www.youtube.com/watch?v=47Z9AnFVxR0
Zadania dla starszaków:
Karta pracy, cz. 4, s. 6.
Naśladowanie głosów zwierząt przedstawionych na zdjęciach. Otaczanie zieloną pętlą
zwierząt, które mają dwie nogi, a czerwoną pętlą tych, które mają cztery nogi. Nazywanie
zwierząt, które są w jednej pętli, i tych, które są w drugiej pętli.
Rysowanie kotków według wzoru. Kolorowanie drugiego kotka, licząc od lewej strony.
Karta pracy, cz. 4, s. 7.
Olek i Ada zastanawiają się, która tasiemka jest dłuższa. Zastanówcie się, jak to sprawdzić.
Kolorowanie tasiemek. Kończenie rysowania kurcząt według wzoru. Kolorowanie trzeciego
kurczęcia, licząc od prawej strony.
Karta pracy, cz. 4, s. 8.
Kolorowanie tak samo puzzli ze zdjęciami dorosłych zwierząt i ich dzieci. Nazywanie mam
i ich dzieci. Czytanie całościowe nazw zwierząt przedstawionych na zdjęciach (5-latki) lub
samodzielne (6-latki). Naklejanie ich zdjęć w odpowiednich miejscach.
Zadanie dla 4 –latków
Karty pracy, cz. 2, nr 34–35.
Odszukuj wśród naklejek zdjęcia młodych osobników zwierząt przedstawionych na obrazku, naklejaj je obok rodziców, naśladuj odgłosy zwierząt – młodych i dorosłych, nazwij zwierzęta, które są na zdjęciach; otocz pętlami zwierzęta, które są zwrócone w tę samą stronę.