Tyle stóp, tyle kroków

Utworzono: 16-04-2020

Dziś proponuję Wam ćwiczenia w mierzeniu długości. Do wykonania  różnych zadań wykorzystamy przede wszystkim nasze  kroki, stopy i  dłonie. Do mierzenia długości można również wykorzystać  linijkę, miarę krawiecką lub budowlaną.

Jeśli rodzice mają takie przedmioty  w domu, wykorzystajcie je do zabawy, podczas  której będziecie uczyć się odczytywać długość wybranego przez was przedmiotu,  stosując pojęcia: krótki, krótszy, długi, dłuższy, najkrótszy, najdłuższy, tej samej długości…

 

Do zabawy mogą włączyć się również rodzice i rodzeństwo. Wówczas dziecko będzie mogło odpowiedzieć na  pytania umieszczone pod poleceniami.

 

Oto propozycje zadań do wykonania:

  1. Mierzenie szerokości dywanu stopa za stopą.

Zmierz szerokość dywanu, stawiając stopę przed stopą (palce jednej stopy dotykają pięty drugiej stopy) i głośno licz.

− Dlaczego wyszły wam rożne wyniki?

− Czy wasze stopy są jednakowej długości?

            Mierzenie długości dywanu krokami.

Zmierz długość dywanu krokami i głośno licz.

− Dlaczego wyszły wam rożne wyniki?

− Z czym jest związana długość waszych kroków? (Ze wzrostem).

         Pokaz linijki, miarki krawieckiej lub budowlanej

Dziecko może zmierzyć np. ramkę do zdjęcia, książkę, kwadratową serwetkę i porównywać boki, stosując przy tym określenia: krótki, dłuższy itp.

 

 2.      Wiersz Teresy Fiutowskiej Podwórkowa awantura.

Kura gdacze, kaczka kwacze –

goni kurę mokrą raczej.

Gęś też syczy, kogut pieje.

Gwałtu! Rety! Co się dzieje?

Ryczy krowa, świnia kwiczy,

a indyk się rozindyczył.

Kot mysz goni, głośno miauczy.

– Dość awantur! Już wystarczy!

Tak pies Burek głośno szczeka

i już słychać go z daleka.

Koza meczy:

mee, mee, mee…

– Czego psisko mądrzy się?

 

Dla ochłody – wiadro wody

poleją na głowy, brody!

Wyszły z mody awantury!

A sio, gęsi, a sio, kury! –

Powiedziała, co wiedziała,

białą brodą pokiwała,

pochyliła nisko rogi.

– Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!

Awantura się skończyła,

bo ta koza groźna była.

Po wysłuchaniu wiersza odpowiedz na pytania:

− Które zwierzęta brały udział w podwórkowej awanturze?

− Jakie zwierzę próbowało je uspokoić? W jaki sposób to zrobiło?

 3.      Czas na gimnastykę przy muzyce

 https://www.youtube.com/watch?v=rib2jV2PmbA

 https://www.youtube.com/watch?v=3lGOIvCwhSk

 https://www.youtube.com/watch?v=47Z9AnFVxR0

 

Zadania dla starszaków:

 Karta pracy, cz. 4, s. 6.

Naśladowanie głosów zwierząt przedstawionych na zdjęciach. Otaczanie zieloną pętlą

zwierząt, które mają dwie nogi, a czerwoną pętlą tych, które mają cztery nogi. Nazywanie

zwierząt, które są w jednej pętli, i tych, które są w drugiej pętli.

Rysowanie kotków według wzoru. Kolorowanie drugiego kotka, licząc od lewej strony.

 

Karta pracy, cz. 4, s. 7.

Olek i Ada zastanawiają się, która tasiemka jest dłuższa. Zastanówcie się, jak to sprawdzić.

Kolorowanie tasiemek. Kończenie rysowania kurcząt według wzoru. Kolorowanie trzeciego

kurczęcia, licząc od prawej strony.

 

Karta pracy, cz. 4, s. 8.

Kolorowanie tak samo puzzli ze zdjęciami dorosłych zwierząt i ich dzieci. Nazywanie mam

i ich dzieci. Czytanie całościowe nazw zwierząt przedstawionych na zdjęciach (5-latki) lub

samodzielne (6-latki). Naklejanie ich zdjęć w odpowiednich miejscach.

 

 Zadanie dla 4 –latków

 Karty pracy, cz. 2, nr 34–35.

Odszukuj wśród naklejek zdjęcia młodych osobników zwierząt przedstawionych na obrazku,  naklejaj je obok rodziców,  naśladuj odgłosy zwierząt – młodych i dorosłych,  nazwij zwierzęta, które są na zdjęciach; otocz pętlami zwierzęta, które są zwrócone w tę samą stronę.

 


 Grafika #0: Tyle stóp, tyle kroków