1. Sportowe ćwiczenia słuchowe.
• Ćwiczenia słuchowe z piłką lub podskokami. Rodzic podaje nazwę związaną ze sportem, np. koszykówka, hokej, piłka, pływanie itd. Zadaniem dziecka jest dzielenie nazw na głoski (lub, w razie problemów, na sylaby). Dzielenie na głoski powinno łączyć z odbijaniem piłki o podłogę (lub jej podrzucaniem i łapaniem) – jedno odbicie, jedna głoska – lub z podskokami – jeden podskok, jedna głoska.
• Zabawa Podaj słowo. Zabawę rozpoczyna rodzic, wymawiając głoskę, np. u. Dziecko mówi słowo rozpoczynające się tą głoską .
2. Obejrzyj filmik https://www.youtube.com/watch?v=-I0t9TxBQS4 , a następnie ułóż zdania na temat dyscyplin sportowych. Potem rodzic układa zdania, a Ty policz słowa w zdaniu, np. Mężczyźni grają w piłkę ręczną (5 słów). Siatkarze są wysocy (3 słowa). Gimnastyk ćwiczy na drążkach (4 słowa).
3. Ćwiczenia gimnastyczne – potrzebna będzie piłka lub okrągła maskotka
• Toczenie piłki do partnera (w parach).
• Dziecko leży na brzuchu, trzymając piłkę w dłoniach, przed głową. Partner siedzi na piętach, około 1,5–2 m przed dzieckiem, przodem do niego. Dziecko unosi łokcie nad podłogę i odepchnięciem toczy piłkę do partnera.
• Podawanie piłki bokiem.
Osoby siedzą z wyprostowanymi nogami, w rozkroku, tyłem do siebie, w odległości około 0,5 m. Jedna osoba trzyma w dłoniach piłkę, jednocześnie wykonują skręt tułowia (jedna osoba w prawo, druga – w lewo) z przekazaniem piłki partnerowi. Następnie wykonują skręt tułowia w przeciwną stronę, z ponownym przekazaniem piłki.
• Podawanie piłki do siebie. Osoby stoją naprzeciwko siebie i rzucają piłkę do siebie.
• Rzucanie piłki w górę i jej łapanie. Ćwiczenie można wykonać również w siadzie.
• Podania piłki górą i dołem.
Osoby stoją tyłem do siebie, w rozkroku, w odległości około 0,1 m. Jedna osoba trzyma w dłoniach piłkę. Oboje unoszą ręce w górę, przekazując piłkę do rąk partnera, a następnie wykonują skłon tułowia w przód, przekazując piłkę między nogami w ręce partnera.
• Rzucanie piłki do kosza.
• Toczenie piłki do bramki.
Osoby stają przodem do siebie, w odległości około 2 m. Jedna osoba stoi w rozkroku, a druga trzyma w dłoniach piłkę. Dziecko trzymające piłkę wykonuje skłon tułowia w przód i toczy piłkę po podłodze w stronę partnera, starając się wcelować piłkę między jego nogi – do bramki. Następnie piłkę toczy druga osoba, a pierwsza staje w rozkroku. Uwaga! Stając w rozkroku, dziecko powinno przenieść ciężar ciała na zewnętrzne krawędzie stóp.
• Łapanie piłki po klaśnięciu.
Dziecko staje z piłką w dłoniach. Rzuca piłkę w górę, klaszcze w dłonie i stara się złapać opadającą piłkę . Ćwiczenia można wykonać również w siadzie.
Zadania dla starszaków ( 5,6 latki)
Karta pracy, cz. 3, nr 64.
− W co grają chłopcy? Pokolorujcie rysunki chłopców i piłki.
− Nazwijcie sportowców przedstawionych na zdjęciach. Rysujcie po śladach – od zdjęć sportowców do zdjęć piłek. Nazwijcie poszczególne piłki.
Karta pracy, cz. 3, nr 65.
− Policzcie przedmioty w każdej ramce. Zaznaczcie ich liczbę w pustych okienkach. Dokończcie ozdabiać ramki.
Karta pracy, cz. 3, nr 66.
− Przeczytajcie z rodzicem lub samodzielnie wyrazy: nie, tak. Połączcie je z odpowiednimi zdjęciami.
− Określcie położenie obrazka przedstawiającego piłkę na kolejnych kartkach.
− Rysujcie po śladach rysunków piłek.
Zadania dla maluchów:
Karta pracy, cz. 2, nr 23.
− Odszukajcie w naklejkach zdjęcia przedstawiające skowronka i przebiśniegi. Naklejcie skowronka na wierzbie, a przebiśniegi – pod wierzbą.
Karta pracy, cz. 2, nr 24.
− Nazwijcie sporty przedstawione na zdjęciach. (Biegi, kolarstwo, pływanie, piłka nożna, tenis, skoki narciarskie).
− Odszukajcie w naklejkach obrazki buź. Naklejcie je na zdjęciu przedstawiającym (na zdjęciach przedstawiających) Wasze ulubione sporty.
Propozycja dla chętnych dzieci, które nie mają książek:
- narysuj piłkę po śladzie i pokoloruj,
- pokoloruj obrazek.