Dzisiaj już ostatnie zajęcia na temat ekologii. Pamiętajcie przedszkolaki, żeby być przyjacielem przyrody nie od święta, ale każdego dnia. Dbajmy o nią, szanujmy, a na pewno się nam odwdzięczy.
1.Pogadanka z dzieckiem na temat wpływu zatrutego środowiska na rośliny, zwierzęta, ludzi
- Co może zanieczyszczać powietrze? (spaliny, dym z komina, dym z papierosów, opryski, wypalanie traw i inne). Jak wpływa brudne powietrze na rośliny, zwierzęta i ludzi?
- Co może zanieczyszczać wodę? (ścieki z fabryk, śmieci, awaria statków, wyciek ropy i inne). Jak wpływa brudna, zanieczyszczona woda na rośliny, zwierzęta i ludzi?
https://www.youtube.com/watch?v=FhGvyW-jUbE
https://www.youtube.com/watch?v=mL4qoRQN3NE
3. słuchanie opowiadania ,, Lis i lornetka” czytanego przez rodzica. Dziecko podczas słuchania spogląda na ilustracje (książka, s.66-69).
Omawiając treść dziecko próbuje odpowiedzieć na pytania:
- Jak zwierzęta przyjęły obecność dzieci w lesie?
- Dlaczego zwierzęta bały się dzieci?
- Co powiedziały o dzieciach zwierzęta, które je obserwowały :jeleń, ptaki, lis?
- Co zrobiły dzieci po powrocie do przedszkola?
- Kogo narysowała Ada? Dlaczego?
- Co narysowała pani? Co przedstawiał jej rysunek?
5-latki słuchają tekst czytany przez rodzica – książka (s. 66-69)
6-latki czytają teksty umieszczone pod ilustracjami - książka (s. 66-69)
3-latki układają puzzle o tematyce przyrodniczej:
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/kwiaty/224410-tulipany
4.Ćwiczenia dla dzieci - prawidłowa postawa (dziecko wykonuje tylko wybrane ćwiczenia)
https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8
5.Dla utrwalenia znaczenia słowa rycykling, proponuję obejrzeć filmik:
https://www.youtube.com/watch?v=KncImAMfo-Q
RELIGIA – Bóg dał nam piękny świat – chrońmy go.
Wysłuchanie opowiadania
Pewnego dnia babcia zabrała mnie i Piotrka na ciekawą wycieczkę. Chodziliśmy po łące, byliśmy w lesie, a podwieczorek zjedliśmy nad rzeką. Zobaczyliśmy wiele ciekawych i wspaniałych rzeczy: słońce, ptaki, motyle, biedronki i pszczoły.– Mogłabym na nie patrzeć, podziwiać je i cieszyć się nimi cały dzień – powiedziałam do Piotrka. Wtedy babcia przerwała naszą rozmowę i zaczęła mówić:– Wszystko, co podziwiamy, to dary Boże dla nas. Kiedyś na świecie nie było słońca, gwiazd na niebie, nie było ziemi ani roślin na niej.– Jak to? – zdziwiłam się, a Piotrek spytał:– Zwierząt, też nie było?– Tak. Nie było zwierząt, a nawet ludzi – powiedziała babcia – był tylko dobry Bóg.– I co było dalej? – zapytałam zaciekawiona. Babcia zaczęła opowiadać:– I wtedy Bóg z miłości do człowieka sprawił, że powstało niebo, a na nim słońce, księżyc i gwiazdy. Z miłości Bóg stworzył też ziemię, a na niej wyrosły zielone rośliny i zakwitły kwiaty. W powietrzu zaczęły latać ptaki, motyle i owady. Morza i rzeki także dał nam wspaniały Bóg, a w nich pływały kolorowe ryby. Bóg ukochał ludzi najbardziej ze wszystkich swoich stworzeń i podarował im cały świat. Mówimy, że Bóg stworzył świat dla ludzi.– Babciu, a co to znaczy stworzyć? – zapytałam.– Stworzyć, to znaczy uczynić to, czego nigdy wcześniej nie było – wyjaśniła mi babcia. Po powrocie do domu opowiedziałam wszystko mamie, a wieczorem po wspólnej kolacji odmówiłam modlitwę:– Dziękujemy Ci, dobry Boże, za wspaniały, kolorowy świat. Za słońce, gwiazdy, księżyc, rośliny i zwierzęta, które są Twoimi darami. Wszyscy dodaliśmy:– Amen.– Jak to dobrze, że Bóg dał nam taki piękny świat
Pytania:
1. Co dobry Bóg podarował człowiekowi?
2. Kogo najbardziej ze wszystkich stworzeń ukochał Bóg?
3. Co to znaczy, że Bóg stworzył świat?
Przypomnijcie sobie piosenkę, którą śpiewaliśmy w przedszkolu:
https://www.youtube.com/watch?v=vPqV5Wmym1c
Dla chętnych – narysujcie lub namalujcie fragment pięknego świata (np. łąka, las, morze, ogród, itp.)