Moja miejscowość, mój region

Utworzono: 04-05-2020

Dzisiaj czekają na ciebie zagadki, karty pracy, gimnastyka, ciekawostki o regionie kaszubskim i …

1.Karta pracy, cz.4, s.25 – rysuj po liniach od obrazków dzieci do zdjęć miejscowości, w których mieszkają; rysuj po śladzie drogę babci i dziadka do domu.

2.Rozwiąż zagadki o wybranych punktach charakterystycznych dla naszej miejscowości:

Co to za miejsce, odpowiedz szybko sam

Tam kupujesz chlebek, masło, kiełbaskę i chrzan. (sklep spożywczy)

 

W tym budynku, samochód stoi duży, czerwony,

a w nim toporki, gaśnice, węże i zbiornik pełen wody. (remiza strażacka)

 

W tym miejscu dużo książek na ciebie czeka

 To miejsce nazywa się …………. (biblioteka)

 

W tym budynku zabawek jest bez liku

Małych dzieci gromada bawi się, tańczy

I pracuje przy stoliku.  (przedszkole)

 

W naszym lesie, tuż przy drodze

Groby zmarłych odwiedzamy

Przy pomniku się modlimy,

małą świeczkę zapalamy.   (cmentarz)

3.Karta pracy, cz.4, s.26 – określ, co przedstawiają zdjęcia, odszukaj w naklejkach zdjęcia podobnych krajobrazów i naklej je obok odpowiednich zdjęć. Narysuj taki sam obrazek po prawej stronie, jaki jest po lewej stronie. Określ, co znajduje się w rogach rysunku.

4.Czas na gimnastykę ,, Zumba Kids” – razem z rodziną będzie weselej, zróbcie to dwukrotnie, za drugim razem, będzie łatwiej

https://www.youtube.com/watch?v=iKeatJK181Q

5.Zapoznaj się z regionem Kaszub, już niebawem będziesz mógł/a uczyć się języka kaszubskiego w szkole. Nasza wieś Krępa też nazywa się Kaszubska, choć do Kaszub nie należy. Jednak mieszkają w niej Kaszubi. A może w twoim domu też ktoś potrafi mówić po kaszubsku, a może znajdzie się jakiś przedmiot ze wzorem kaszubskim?. Obejrzyj proponowane filmiki.

 https://www.youtube.com/watch?v=4CVNx_9IRZ4  (2,45)                                                                 Kaszubskie Nuty , KASZËBSCZÉ NÓTË, Abecadło kaszubskie

3-latki – zabawy z wykorzystaniem klamerek w dwóch kolorach – ćwiczymy sprawność paluszków i umiejętność kontynuowania rytmu:

Dziecko przypina, na przemian, klamerki na bokach tekturowego pudełka lub papierowego talerzyka, a następnie odpina.

- Pogadanka rodzica z dzieckiem na temat potrzeby znajomości swojego nazwiska, miejsca zamieszkania. Rodzic sprawdza tę wiedzę u dziecka, zwraca też uwagę dziecku kiedy takich informacji nie podawać (np. nieznajomemu)

- Zabawy konstrukcyjne na dywanie z wykorzystaniem klocków, papierowych pudełek. Rodzic zachęca dziecko do pracy na dywanie. Dziecko buduje domy i nazywa powstałe budowle. Dziecko próbuje przeliczyć klocki, pudełka użyte w budowli.

Zabawa ruchowa – poćwicz razem z Pipi https://www.youtube.com/watch?v=TgBhPVMcR7c

 

RELIGIAMaryja, królową Polski

Święto Maryi Królowej Polski przypadło w tym roku 2 maja.

 

Obraz Matki Bożej Częstochowskiej znajduje się w klasztorze na Jasnej Górze w Częstochowie.

Może też masz w domu taki obraz lub obrazek. Maryję często nazywa się Czarną Madonną. Posłuchaj legendy:

 

Legenda o bliznach Czarnej Madonny

Na Klasztor Jasnogórski napadła banda rabusiów.

Początkowo napastnicy próbowali wywieźć obraz , ale konie ciągnące ten święty ciężar  nie chciały ruszyć z miejsca. Wtedy to zbójcy ograbili go z drogocennych ozdób , pocięli mieczem , połamali na części i odjeżdżając , rzucili na ziemię.

W miejscu tym, jak mówi legenda, pojawiło się źródełko z wodą , mającą cudowną moc uzdrawiania.

Obraz Czarnej Madonny został poddany renowacji z inicjatywy Władysława Jagiełły, ale na prawym obliczu Matki Bożej pozostały dwie równolegle biegnące rysy , przecięte trzecią na linii nosa. Te cięcia  pomimo 3 krotnego nakładania farby , nie dały się zamalować.

 

Co roku na Jasną Górę przybywa bardzo dużo pielgrzymów, aby zobaczyć cudowny obraz i móc się przed nim pomodlić. Z Jasną Górą i obrazem Czarnej Madonny związana jest ta pieśń, posłuchaj:

https://www.youtube.com/watch?v=kao1ZQDjjE4&list=RDOiHWitKLtL4&index=5                     


 Grafika #0: Moja miejscowość, mój region