TEMAT DNIA: ZWIERZĘTA ROBIĄ ZAPASY.
CELE OGÓLNE: wprowadzenie cyfry 1; kształtowanie umiejętności dokładnego przeliczania, określnia liczebnikiem zbioru elementów, kształtowanie umiejętności tworzenia zbioru jednoelementowego; wzbogacanie wiedzy na temat sposobu przygotowania się leśnych zwierząt do zimy, budzenie wrażliwości na piękno przyrody.
ZADANIA DO REALIZACJI:
1."Idzie zima - chudy nie przetrzyma". Zapoznanie z opowiadaniem Marii Kownackiej.
Zapamiętaj jakie zwierzęta robią zapasy na zimę, które dużo jedzą, które zbierają zapasy do "spiżarni".
Idzie zima – chudy nie przetrzyma
Maria Kownacka
Kiedy fruwa babie lato,
Dobrze się powodzi skrzatom!
Orzeszki laskowe, owoce róży,
Wszystko to skrzatom wspaniale służy!
Skrzatek-Gagatek, w pysznym humorku,
Spotkał wiewiórkę:
– Co niesiesz w worku?
– Na zimę orzechy. Zima to nie śmiechy!
– Chodź ze mną na spacer, pójdziemy przez
lasy.
– Oszalałeś, skrzacie? Ja robię zapasy!
– Idzie przecież zima – chudy nie przetrzyma!
Poszedł skrzatek dalej – dziupla wypróchniała.
– Kto też się tam chowa? – stuk... puk....
– U-hu-hu!
– Aaa! To puszczyk sowa!
– Wybierz się ze mną na spacer! Czy słyszysz?
– Nie mogę! Także pomysł! Całą noc łowię
myszy!
Idzie przecież zima – chudy nie przetrzyma!
– Ano, trudna rada – trzeba dalej szukać!
Jakaś piękna nora – mieszkanie borsuka!
– Kumie borsuku, na spacer proszę!
– Chrum!... Chrum... spacerów żadnych
nie znoszę!
Muszę pod skórę sadło gromadzić,
Bo tylko tłusty zimie poradzi!
Idzie przecież zima – chudy nie przetrzyma!
(...)
Idzie skrzat dalej – lisek pomyka
– Dokąd, Mikito?
– Ja do kurnika!
Jak tłuste gąski będzie się jadło,
To nam na zimę narośnie sadło!
Siadł skrzat na kamyku:
– No, tak, zima bliska!
Patrzy, biegnie bruzdą ogoniasta myszka!
– Hej, kumo myszko, dokąd kuma pędzi?
– Do ludzkich mieszkań – tam ciepło będzie!
Cap! Skrzat myszkę za ogon,
Pognali polną drogą!
Myszka została w stodole,
Pisnęła tylko: – Tu wolę!
Tu zboże... Dla myszki żniwa!
Tu przetrwam zdrowa i żywa!
No, a co zrobił skrzat?
Do pokoju dzieci wpadł.
– Tu przezimuję w kąciku dla lalek.
Tu się o zimie nie dowiem wcale.
Obejrzyj ilustracje zwierząt dodane na stronie, zapoznaj sie z zapisem nazw, przypomnij sobie jak to zwierzę przygotowuje się do zimy.
2. Wprowadzenie cyfry 1. Zapoznaj się z wzorem cyfry 1 , zwróć uwagę na zapis w kratkach. Na dołączonej karcie sprawdź kierunek kreślenia cyfry 1.
-rysuj palcem w powietrzu cyfrę 1,
- ułóż kształt cyfry 1 z dostępnych elementów ( klocki, guziki, koraliki nakrętki itp.),
- policz ilu elementów użyłeś do ułożenia cyfry,
-napisz na kartce cyfrę 1, stwórz zbiór jednoelementowy, czyli narysuj swoją ulubioną zabawkę (tylko jedną).
3.„M jak muzyka” – zabawy muzyczne do piosenki „Jesienny kujawiaczek”.
-Przygotuj sobie jeden instrument perkusyjny dostępny w domu ( grzechotka od młodszego rodzeństwa, bębenek, plastikowe pudełko i łyżka do uderzania itp).
-Włącz nagranie piosenki "Jesienny kujawiaczek" i graj do rytmu na swoim instrumencie. Możesz zaprosiś kogoś do zabawy.
-Zatańcz do piosenki . Zwrotki- bujanie się z nogi na nogę, ręce na biodrach, refren-drobnymi kroczkami idziemu dookoła własnej osi.
Jesienny kujawiaczek
https://www.youtube.com/watch?v=P1VMgJvaLpU
Powodzenia