TEMAT DNIA: ZIMOWE MIESZKANIA OWADÓW.
CELE OGÓLNE: zapoznanie ze sposobem przygotowania do zimy i przetrwania zimy przez owady, kształtowanie zainteresowań życiem i zwyczajami owadów; uświadomienie dzieciom znaczenia przyrody w życiu człowieka, piękna świata owadów, rozumienie zakazu niszczenia domów owadów (mrowisko, ul), rozwijanie wrażliwości na piękno otaczającego nas świata.
ZADANIA DO REALIZACJI:
1. „Co robią owady jesienią?” - Jak owady przygotowują się do zimy:
– biedronki – hibernują w piwnicach, starych oknach, podłogach, czasem w korze drzew,
– mrówki – przytulają się do siebie i hibernują głęboko pod ziemią,
– muchy i motyle – zimę spędzają najczęściej w sąsiedztwie ludzi: na strychach, balkonach,
między ramami okien,
– pszczoły – w ulu. Ciekawostka: Pszczoły wyczuwają nadejście silnych mrozów i tuż przed
nimi uszczelniają wszystkie wejścia.
Obejrzyj film przedstawiający wybrane owady.
https://www.youtube.com/watch?v=lmmoyGKtkE0
2. Przygotuj kartkę papieru, narysuj na niej mrowisko za pomocą gęsto przecinających się kresek, ulep z plasteliny mrówkę i posadź na mrowisku, lub narysuj na kartce duży ul, ulep z plasteliny pszczołę i posadź ją na ulu.
3.Ćwiczenia gimnastyczne:
-"Pszczółki" - biegamy na paluszkach po całym pokoju, ręce na ramionach, machamy "skrzydełkami" i naśladujemy odgłosy pszczoły (bzz, bzz)
- „Czyje to kroki?” – ćwiczenie stóp. Dzieci poruszają się po sali chodem „gąsienicy”, prostują i zginają palce stóp, chodzą z podkurczonymi palcami lub we wspięciu na palcach.
-„Zasypianie misia” – skręty tułowia. Dzieci w siadzie skrzyżnym wykonują skręty tułowia na przemian w prawą i w lewą stronę. Misie próbują ułożyć się do snu. Dotykają prawym uchem do lewego kolana, lewym uchem do prawego, wyciągają ramiona daleko do przodu. Prostują się, przeciągają. Zabawę powtarzamy kilka razy.
- "Wiewiórki zbierają orzeszki" - zrób z gazety lub innego papieru trzy kule i rzucaj nimi do celu, np na siedzisko fotela, do koszyka na klocki itp.
Powodzenia