TEMAT DNIA: Jesienne ZOO.
CELE OGÓLNE: zapoznanie z literami l, L, kształtowanie umiejętności analizy oraz syntezy sylabowej
i głoskowej; przypomnienie wyglądu niektórych zwierząt egzotycznych, rozwijanie zainteresowań światem przyrodniczym; czerpanie radości z samodzielnego odczytywania krótkich wyrazów.
ZADANIA DO REALIZACJI:
1. "Piórko" - zabawa ruchowo - oddechowa. Weź piórko, kawałek waty, listek lub inny lekki materiał. Dmuchaj tak, aby jak najdłużej znajdował się w powietrzu. przemieszczaj się swobodnie po całym pomieszczeniu.
2. "Kto mieszka w ZOO?"- Słuchanie zagadek, nazywanie zwierząt, dzielenie nazwy na sylaby, szukanie pierwszej i ostatniej głoski.
Z rudej, wspaniałej grzywy jest znany.
Za króla zwierząt wciąż uważany.
Masywny, szybki, odważny, silny.
I nie dorówna mu kot żaden inny!
(lew)
Ptak ten cudownie jest ubarwiony,
piórka mięciutkie, dziób zakrzywiony.
Powtarza dźwięki, nieraz wręcz gada!
I nóżką pokarm do dzióbka wkłada.
(papuga)
Znasz w czarno-białe paski konika?
Po afrykańskich stepach pomyka.
Z żyrafą, strusiem się koleguje.
A jego paski co dnia widujesz!
(zebra)
To jest największy kocur na świecie.
I najgroźniejszy drapieżnik, wiecie?
Pomarańczowy i w czarne pasy.
Sprytny i silny, jedzenia łasy.
(tygrys)
Sprytna, figlarna, śmieszna, wesoła.
Skacze po drzewach. U, u, u – woła.
Zwisa na łapie lub na ogonie.
Aż jej zwinności zazdroszczą słonie!
(małpa)
W zimnych krainach ptak ten przebywa.
Drepcze po śniegu i w morzu pływa.
Głowa i plecki – czarne, brzuch – biały.
Frak z ciepłych piórek w mróz doskonały!
(pingwin)
Przy pomocy osoby dorosłej odszukaj w internecie zdjęć przedstawiających te zwierzęta.
3. Wprowadzenie litery L,l. - zapoznaj się dokładnie z wyglądem liter drukowanych i pisanych przedstawionych na ilustracji.
- Na kartce odwzoruj wygląd liter L,l i narysuj 4 przedmioty, które rozpoczynają się głoską l.
- Sprawdź, czy L to samogłoska, czy spółgłoska. Przedłuż wypowiadanie głoski, sprawdź, czy zmieniła się na "y". Jeśli tak, to jest spółgłoską.
- Na kawałku gazety, starej książki, wydrukowanym tekście, odszukaj małe i wielkie litery L,l, zaznacz je niebieską kredką.
4. Wyświetl stronę z czytanki i spróbuj odczytać znajdujące się tam teksty. podział na sylaby ułatwi czytanie.
5. ułóż z zakrętek od napoi, małych klocków, guzików lub kamyczków kształt litery wielkiej drukowanej L. Możesz to zrobić za pomocą klamerki.
Powodzenia!