Bezpieczne wakacje

Utworzono: 16-06-2020

Dzień dobry kochani, witamy Was….

W dniu dzisiejszym ostatni raz powiemy sobie o wakacjach i wakacyjnych podróżach, które na naszych ustach wywołują słoneczny uśmiech.

 

 I. Zadania dla Starszaków:

1. Pobawmy się z rodzicem lub rodzeństwem - Zabawa rozwijająca umiejętność orientowania się na kartce papieru.

Dla każdego ( dziecka i rodzica ): kartka, mazak. Dzieci i rodzic siadają naprzeciwko siebie  w nieznacznej odległości. Każde ma kartkę i mazak do rysowania. Dziecko zaczyna rysować drogę na swojej kartce i dokładnie opowiada partnerowi – rodzicowi o tym, co robi, np.: Rysuję drogę od lewego dolnego rogu kartki, prosto do góry, teraz w prawo, w bok kartki, teraz prosto, do dołu, a teraz w lewo i z powrotem do góry, aż do górnego prawego rogu. Partner - rodzic rysuje na swojej kartce dokładnie to, co słyszy od dziecka. Na zakończenie zabawy dzieci porównują rysunki; zwracają uwagę na to, jak dokładne były wskazówki.

 

2. Zabawa rytmiczna – Echo rytmiczne. Drewniane lub plastikowe pałeczki ( mogą być plastikowe butelki ) dla każdego dziecka. Dziecko wystukuje (o podłogę, blat stołu, wybrane przedmioty) proste rytmy zaproponowane przez rodzica.

 

3. Słuchanie wiersza Marioli Golc Słoneczny uśmiech.

Nadchodzą wakacje, słoneczna pora.

Słoneczny uśmiech śle więc przedszkolak.

I tym uśmiechem

ze słonkiem razem

ogrzeje wszystkie nadmorskie plaże.

Promienny uśmiech prześle też górom,

by się nie kryły za wielką chmurą.

Ma jeszcze uśmiech dla wszystkich dzieci.

Niech im w wakacje słoneczko świeci.

* Rozmowa na temat wiersza.

− Kto przesyłał uśmiechy?

− Komu przedszkolak przesyłał uśmiechy?

− Dlaczego przesyłał je dzieciom?

 

4. Wykonaj zadania : Karty pracy, cz. 4, s. 68–69. Oglądanie zdjęć miejsc,

w których Ada i Olek byli rok temu z rodzicami na wakacjach, opowiadanie o niektórych z nich. Rysowanie po śladzie drogi rodziny Ady nad morze.

• Karta pracy, cz. 4, s. 70. Rysowanie w ramce na górze karty, gdzie dziecko pojedzie na wakacje, a na dole – gdzie chciałoby pojechać na wakacje. Rysowanie po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.

 

5. Zabawa ruchowa Łódka na falach. Dziecko siada skrzyżnie, wykonuje małe skłony boczne z jednej strony na drugą – łódka kołysze się na małych falach. Potem wykonuje głębsze skłony – duże fale, rękami uderza z boku o podłogę, dziecko naśladuje głosem uderzanie fal o burtę łódki – chlup, chlup.

• Zabawa z zastosowaniem rymowanki. Dziecko maszeruje po kole i rytmizuje tekst: Wakacje, wakacje, na przygody czas, klaszcząc w dłonie. Przy słowach: Powita nas łąka, pole oraz las – maszerują z machaniem rękami nad głową.

 

6. Zagadki słuchowe dotyczące bezpieczeństwa podczas wakacji. Dzieci słuchają zagadek Barbary Kosmowskiej, dopowiadają ich zakończenia – rozwiązania.

Wiem, że pan ratownik mnie nie zauważy, dlatego nie kąpię się na niestrzeżonej… (plaży)

Kiedy płoną lasy, to giną zwierzęta, dlatego dbam o to i o tym pamiętam, by w lesie wszystkim żyło się dogodnie. Z tego powodu nie bawię się… (ogniem)

Jeśli się zagubię w obcym dla mnie mieście, wiem, co mam zrobić, wiem nareszcie! Mogę zaufać pewnemu człowiekowi, czyli panu… (policjantowi)

Gdy nie ma rodziców w domu, to choć bardzo przykro mi, nie otwieram obcym ludziom do naszego domu… (drzwi)

Ze względu na żmije zawsze w lesie noszę moje ukochane, gumowe… (kalosze) Grzybobranie to grzybów zbieranie, a nie ich jedzenie czy też smakowanie. Dlatego po powrocie z lasu sięgam do grzybów pełnego… (atlasu)

Nie podchodzę do dzikich zwierząt, bo choć są piękne i bajeczne, bywają także dla ludzi bardzo… (niebezpieczne)

 

7. Karta pracy, cz. 4, s. 71. Oglądanie rysunków schematycznych. Mówienie, na co powinno się zwracać uwagę na wakacjach. Rysowanie po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.

 

8. Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady ( ks. różowa ). Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 79. Otaczanie pętlami muszli tego samego rodzaju. Porównywanie ich liczby.

 

9. Układanie puzzli – Łąka latem. Wyprawka, karta z puzzlami przedstawiającymi łąkę latem ( maki, chabry, rumianki ).

 

 

II. Zadania dla Maluchów i Średniaków:

1. Ćwiczenia ortofoniczne Morskie fale.

Rodzic prosi, aby dziecko naśladowało morskie fale, szumiąc (raz głośno, raz cicho, szybko, wolno, w zmiennym tempie).

 

2. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Bezpieczne wakacje.

Jak wspaniale! Już wakacje. To najlepsza w roku pora!

Można pływać sobie w morzu albo wskoczyć do jeziora…

Na szczyt w górach wspiąć się warto! Jak tam pięknie i wysoko!

W zeszłym roku po raz pierwszy zobaczyłem Morskie Oko!

 

Ale zawsze pamiętajmy, by dorosłych się pilnować.

Chodzić w górach – lecz po szlakach, kremem z filtrem się smarować.

Czapkę nosić – taką z daszkiem – porażenia się unika.

Kąpać się w strzeżonych miejscach i pod okiem ratownika.

 

I rodziców trzeba słuchać. Kto tak robi, ten ma rację.

Ach jak miło, jak wesoło, bo już przecież są wakacje!

 

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

Dlaczego zawsze trzeba pilnować się dorosłych?

Co to są górskie szlaki? Dlaczego trzeba się ich pilnować?

Dlaczego latem smarujemy się kremem z filtrem?

Do czego jest potrzebna latem czapka z daszkiem?

Dlaczego można pływać tylko w miejscach, gdzie jest ratownik?

Jakie macie rady dla innych przedszkolaków na wakacje? Co można robić, a czego nie wolno?

 

3. Obejrzyj filmy: Bezpieczne wakacje.

a) https://www.youtube.com/watch?v=0iidgRGFl60&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1KSC2R86XIMvE2VfqbvqqOi72TzYsJGF5YkPFLY9vbGJ8bZJrAlKG-lmI

b) https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM

c) https://www.youtube.com/watch?v=N4X0RhlMf7Y

 

4. Zadania dla przedszkolaków:

Dzieci 3 – letnie:                                           Dzieci 4 – letnie:

Wakacyjny obrazek:                                      Karta Pracy, cz. 2, nr 60

każdego dziecka: rysunek wakacyjnego obrazka, kredki.

 

Dziecko:

                        - koloruje rysunek przedstawiający   wakacyjny obrazek.

 

 

Dziecko:

                        - rysuje po śladach szarych linii rysunków tych przedmiotów, które można wziąć na wakacje,

                        - nazywa miejsca na zdjęciach i wybiera to, w które chciałyby pojechać.

 

 

5. Zabawa dydaktyczna Znam...

Rodzic przypomina, że nigdy nie wolno oddalać się od opiekunów. Gdyby jednak tak się stało, warto znać swoje imię i nazwisko (3-latki), swój adres (4-latki) – informacje, które możemy podać policjantowi. (Ważne, aby przypomnieć, że nie podajemy tych informacji osobom nieznajomym). Rodzic może sprawdzić, czy dziecko zna swoje dane.

 

6. Utrwalanie poznanych zasad dotyczących bezpieczeństwa w czasie wakacji.

Rodzic wypowiada kolejne zdania, a dziecko krzyczy: Tak! lub Nie!

                        W lesie można palić ognisko, gdzie się chce. (nie)

                        Przed wyjściem na plażę należy posmarować skórę kremem z filtrem. (tak)

                        Na plaży wolno śmiecić. (nie)

                        Na górskie wyprawy można się wybrać w klapkach. (nie)

                        W czasie jazdy na rowerze trzeba mieć kask. (tak)

                        Zawsze trzeba pilnować się dorosłych. (tak)

                         

7. Praca plastyczna Słoneczko.

Żółta plastelina, żółta farba, pędzel, kontur słoneczka z promieniami.

Dziecko otrzymuje kontur słoneczka. Maluje jego środek farbą, a promienie wykleja plasteliną.

 

8. Posłuchaj piosenki: Przyszło lato - Piotr Fronczewski, Joanna Trzepiecińska

https://www.youtube.com/watch?v=Ls4y1_s5czI

 

9. Ćwiczenia z butelką - My3 na sportowo! My3 - TV dla Dzieci:

 https://www.youtube.com/watch?v=HvW4UOhQo3U

 

Serdecznie pozdrawiamy…

Panie Grażyny z Przedszkola


 Grafika #0: Bezpieczne wakacje
 Grafika #1: Bezpieczne wakacje