Dzień Dobry....
W dniu dzisiejszym zastanowimy się: Jak dbać o przyrodę.
I. Zadania dla Starszaków:
1. Obejrzyj obrazki znajdujące się na kartach pracy, cz.4 s.14-15. Oceń, czy Olek i Ada są przyjaciółmi przyrody. W pustych polach narysuj , jak ty dbasz o przyrodę.
Rodzic czyta nazwy kwiatów znajdujących się na dole kartki. Odpowiedz na pytanie - Czy wiesz - co oznacza , że rośliny są pod ochroną ?.
2. Czas na zabawę ruchową:
Skoki przez drabinkę - Wykonaj drabinkę, np. z gazety lub z czegoś innego. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które ułożycie na ziemi na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na sprawnym przeskakiwaniu kolejnych szczebelków.
Rzuty do celu - wykorzystujemy do tego małe piłki i kosz lub większy karton, garnek. Ustalamy odległość i celujemy. Zadanie można sobie utrudniać, stojąc np. na jednej nodze lub rzucając lewą ręką (lub odwrotnie).
3. Zabawa z kwiatami .
- Dostrzeganie cech wspólnych danych roślin i cech je różniących. Segregowanie obrazków ze względu na jedną cechę.
Pomoce : wyprawka kart H, karta I, nożyczki. Wytnij kwiaty.
Rodzic mówi i pyta:
− Przyjrzyj się kartom. Co jest na nich przedstawione?
− Jak można je rozdzielić ?
(Dziecko podaje różne propozycje, np. osobno duże kwiaty, osobno małe kwiaty; rozdzielanie wg kształtów kwiatów, wg kolorów).
Rodzic prosi o posegregowanie kwiatów , wg jednej z wymienionych przez dziecko cech.
Zabawa - rodzic prosi dziecko, aby położyło przed sobą :
- ( np. żółte, duże kwiaty tulipana ) , - liczenie kwiatów,
- ( np. czerwone, małe róże) itp., - liczenie kwiatów.
Dla dzieci chętnych:
4. Zabawa badawcza - Gdzie jest powietrze ?
Pomoce: balon, słomka do napoju, paski bibuły.
• Rozmowa na temat powietrza (przypomnienie) – gdzie się znajduje; czy ma kolor, kształt; w jaki sposób można poznać, że znajduje się wokół nas.
• Nadmuchiwanie balonów – obserwowanie ich powiększania się, wypuszczanie powietrza z balonów w kierunku własnych twarzy.
• Wciąganie powietrza do płuc i wydychanie go przez słomkę ( do napojów ) do kubeczka z wodą – obserwowanie powstających bąbelków.
• Dmuchanie na paski bibuły zawieszone na nitce.
• Obserwowanie drzew poruszanych wiatrem.
Rodzic wyjaśnia, że powietrza nie można zobaczyć ani powąchać, lecz można poczuć, ale tylko wtedy, gdy porusza się jako wiatr. Podkreśla znaczenie powietrza dla życia ludzi i zwierząt oraz jego wszechobecność wokół nas.
Obejrzyj film edukacyjny: - Co to jest powietrze ?
https://www.youtube.com/watch?v=ds4Rog1h7bA
5. Pokoloruj obrazek :
https://miastodzieci.pl/kolorowanki/dbajmy-o-ziemie-chronmy-rosliny/
6. Zabawki z recyklingu :
https://www.youtube.com/watch?v=AStAgINKgXE&t=210s
II. Zadania dla Maluchów i Średniaków:
https://www.youtube.com/watch?v=XwPK0mCWq2Y
2.Ćwiczenia oddechowe Rybki w wodzie.
Pomoce: słoik z wodą, słomki, małe kawałki papieru w kształcie rybek.
Dziecko za pomocą słomek umieszcza papierowe rybki w wodzie (słoiku z wodą). Może przenieść tam kilka rybek.
3.Zabawa twórcza Co słychać w lesie?
Nagranie muzyki relaksacyjnej (odgłosy lasu i śpiewu ptaków), odtwarzacz CD.
https://www.youtube.com/watch?v=ZESbEePErKA
Dziecko kładzie się na plecach i przez krótki czas w ciszy słucha odgłosów lasu. Następnie przeciąga się, siada i odpowiadają na pytania rodzica.: Co słychać w lesie? Co dzieje się w lesie?
4. Doświadczenie:
Wypowiedzi dziecka na temat czystej wody i brudnej wody.
Dwa słoiki: w jednym jest czysta woda, a w drugim brudna (można celowo ją zabrudzić, np. ziemią).
Dziecko ogląda oba słoiki. Zastanawia się, gdzie jest czysta woda, a gdzie brudna. Na koniec rodzic zadaje pytanie: Z którego słoika napiłbyś/napiłabyś się wody? Dlaczego?
5. Można przeczytać dziecku tekst Piosenki ekologicznej:
1. Dymią kominy wielkich fabryk,
płynie brudna woda do rzek.
Chcemy oddychać powietrzem czystym,
czystą wodę mieć.
Ref.: Czysta woda zdrowia doda
– to każde dziecko wie.
Czysta woda zdrowia doda
– tobie, tobie i mnie.
2. Smog już pokrywa niebo całe
szarym dymem i szarą mgłą.
W rzekach jest coraz mniej rybek.
Kto to widział, kto?
Ref.: Czysta woda zdrowia doda
– to każde dziecko wie.
Czysta woda zdrowia doda
– tobie, tobie i mnie.
Można dziecku zadać pytanie:
Dlaczego tak ważne jest, żeby woda wokół nas była czysta?
6. Dzieci 4 – letnie:
Karta pracy, cz. 2, nr 34 i 35.
Dziecko: słucha wiersz A. Widzowskiej, odpowiadają na pytania dotyczące wiersza , wskazują właściwe oraz niewłaściwe zachowania w lesie.
7. Praca plastyczna dla dzieci 3 – letnich:
Rybka pływająca w czystej wodzie. Ćwiczenie grafomotoryczne. Rysuj po linii i pokoloruj. Obrazek do wydruku poniżej.
8. Samochód ekologiczny z rolki po papierze toaletowym. Praca plastyczna dla wszystkich chętnych dzieci. Objaśnienie dotyczące wykonania samochodu na filmie.
https://www.youtube.com/watch?v=Og2dj6WBpr8
Materiały: rolka po papierze toaletowym, karton, niebieska kartka, kredki świecowe, klej, nożyczki.
9.Bajka ekologiczna: Leśna wycieczka.
https://www.youtube.com/watch?v=Yr2bFApujgI
11. Piosenka dla dzieci: ZIEMIA WYSPA ZIELONA. Posłuchaj….
https://www.youtube.com/watch?v=uJBvuP8jEzs
Serdecznie pozdrawiamy....
Panie Grażyny z Przedszkola