Dbamy o czyste powietrze i wodę

Utworzono: 21-04-2020

Dzień Dobry....

W dniu dzisiejszym zastanowimy się: Jak dbać o przyrodę.

 

I. Zadania dla Starszaków:

1. Obejrzyj obrazki znajdujące się na kartach pracy, cz.4 s.14-15. Oceń, czy Olek i Ada są przyjaciółmi przyrody. W pustych polach narysuj , jak ty dbasz o przyrodę. 

Rodzic czyta nazwy kwiatów znajdujących się na dole kartki. Odpowiedz na pytanie - Czy wiesz - co oznacza , że rośliny są pod ochroną ?.

 

2. Czas na zabawę ruchową: 

Skoki przez drabinkę - Wykonaj drabinkę, np. z gazety lub z czegoś innego. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które ułożycie na ziemi na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na sprawnym przeskakiwaniu kolejnych szczebelków.

 Rzuty do celu - wykorzystujemy do tego małe piłki i kosz lub większy karton, garnek. Ustalamy odległość i celujemy. Zadanie można sobie utrudniać, stojąc np. na jednej nodze lub rzucając lewą ręką (lub odwrotnie).

 

3. Zabawa z kwiatami .

- Dostrzeganie cech wspólnych danych roślin i cech je różniących. Segregowanie obrazków ze względu na jedną cechę.

Pomoce : wyprawka kart H, karta I, nożyczki. Wytnij kwiaty. 

Rodzic  mówi i pyta:

− Przyjrzyj się kartom. Co jest na nich przedstawione? 

− Jak można je rozdzielić ?

(Dziecko podaje różne propozycje, np. osobno duże kwiaty, osobno małe kwiaty; rozdzielanie wg kształtów kwiatów, wg kolorów). 

Rodzic prosi o posegregowanie kwiatów , wg jednej z  wymienionych  przez dziecko cech.  

 Zabawa - rodzic prosi dziecko, aby położyło przed sobą :  

 - (  np. żółte, duże kwiaty tulipana ) , - liczenie kwiatów,

 - ( np. czerwone, małe róże) itp.,  - liczenie kwiatów.

 

Dla dzieci chętnych: 

4. Zabawa badawcza - Gdzie jest powietrze ?

Pomoce: balon, słomka do napoju, paski bibuły.

• Rozmowa na temat powietrza (przypomnienie) – gdzie się znajduje; czy ma kolor, kształt;  w jaki sposób można poznać, że znajduje się wokół nas.

• Nadmuchiwanie balonów – obserwowanie ich powiększania się, wypuszczanie powietrza    z balonów w kierunku własnych twarzy.

• Wciąganie powietrza do płuc i wydychanie go przez słomkę (  do napojów ) do kubeczka        z wodą – obserwowanie powstających bąbelków.

• Dmuchanie na paski bibuły zawieszone na nitce.

• Obserwowanie drzew poruszanych wiatrem.

Rodzic  wyjaśnia, że powietrza nie można zobaczyć ani powąchać, lecz można poczuć, ale tylko wtedy, gdy porusza się jako wiatr. Podkreśla znaczenie powietrza dla życia ludzi i zwierząt oraz jego wszechobecność wokół nas.

 

Obejrzyj film edukacyjny: - Co to jest powietrze ?

https://www.youtube.com/watch?v=ds4Rog1h7bA


5. Pokoloruj  obrazek :  

https://miastodzieci.pl/kolorowanki/dbajmy-o-ziemie-chronmy-rosliny/

 

6. Zabawki z recyklingu : 

https://www.youtube.com/watch?v=AStAgINKgXE&t=210s

 

 

II. Zadania dla Maluchów i Średniaków:

https://www.youtube.com/watch?v=XwPK0mCWq2Y

 

2.Ćwiczenia oddechowe Rybki w wodzie.

Pomoce: słoik z wodą, słomki, małe kawałki papieru w kształcie rybek.

Dziecko za pomocą słomek umieszcza papierowe rybki w wodzie (słoiku z wodą). Może przenieść tam kilka rybek.

 

3.Zabawa twórcza Co słychać w lesie?

Nagranie muzyki relaksacyjnej (odgłosy lasu i śpiewu ptaków), odtwarzacz CD.

https://www.youtube.com/watch?v=ZESbEePErKA

 Dziecko kładzie się na plecach i przez krótki czas w ciszy słucha odgłosów lasu. Następnie przeciąga się, siada i odpowiadają na pytania rodzica.: Co słychać w lesie? Co dzieje się w lesie?

 

4. Doświadczenie:

Wypowiedzi dziecka na temat czystej wody i brudnej wody.

Dwa słoiki: w jednym jest czysta woda, a w drugim brudna (można celowo ją zabrudzić, np. ziemią).

Dziecko ogląda oba słoiki. Zastanawia się, gdzie jest czysta woda, a gdzie brudna. Na koniec rodzic za­daje pytanie: Z którego słoika napiłbyś/napiłabyś się wody? Dlaczego?

 

5. Można przeczytać dziecku tekst Piosenki ekologicznej:

1. Dymią kominy wielkich fabryk,

płynie brudna woda do rzek.

Chcemy oddychać powietrzem czystym,

czystą wodę mieć.

Ref.: Czysta woda zdrowia doda

– to każde dziecko wie.

Czysta woda zdrowia doda

– tobie, tobie i mnie.

2. Smog już pokrywa niebo całe

szarym dymem i szarą mgłą.

W rzekach jest coraz mniej rybek.

Kto to widział, kto?

Ref.: Czysta woda zdrowia doda

– to każde dziecko wie.

Czysta woda zdrowia doda

– tobie, tobie i mnie.

Można dziecku zadać pytanie:

Dlaczego tak ważne jest, żeby woda wokół nas była czysta?

 

6. Dzieci 4 – letnie:

Karta pracy, cz. 2, nr 34 i 35.

Dziecko: słucha wiersz A. Widzowskiej, odpowiadają na pytania dotyczące wiersza , wskazują właściwe oraz niewłaściwe zachowania w lesie.

 

7. Praca plastyczna dla dzieci 3 – letnich:

Rybka pływająca w czystej wodzie. Ćwiczenie grafomotoryczne. Rysuj po linii i pokoloruj. Obrazek do wydruku poniżej.

 

8. Samochód ekologiczny z rolki po papierze toaletowym. Praca plastyczna dla wszystkich chętnych dzieci. Objaśnienie dotyczące wykonania samochodu na filmie.

https://www.youtube.com/watch?v=Og2dj6WBpr8

 Materiały: rolka po papierze toaletowym, karton, niebieska kartka, kredki świecowe, klej, nożyczki.

 

9.Bajka ekologiczna: Leśna wycieczka.

https://www.youtube.com/watch?v=Yr2bFApujgI

 

 

11. Piosenka dla dzieci: ZIEMIA WYSPA ZIELONA. Posłuchaj….

 https://www.youtube.com/watch?v=uJBvuP8jEzs

 

 Serdecznie pozdrawiamy....

Panie Grażyny z Przedszkola


 Grafika #0: Dbamy o czyste powietrze i wodę
 Grafika #1: Dbamy o czyste powietrze i wodę