Łąka majowa

Utworzono: 11-05-2020

Witamy Was kochani....

Nastał nowy tydzień, w którym będziemy poznawać życie na majowej łące.

 

I .Zadania dla Starszaków:

 Temat dnia : Barwy ochronne

 1. Obejrzyj obrazek z karty pracy,cz.4, s. 36-37 . Określ, co dzieje się na łące w maju, obejrzyj zdjęcia zwierząt i nazwij je. 

 

2.Wysłuchaj piosenki „Wiosna na łące” (sł. .i muz. Jolanta Kucharczyk):

 https://www.youtube.com/watch?v=814z9Tpphkw

 

Odpowiedz, na pytania ,które zada Ci rodzic:

 − Kto przybył na łąkę?

− Co zaczęło się dziać na łące, kiedy przyszła wiosna?

− Co to znaczy, że świerszcz stroi skrzypce?

− Wymień mieszkańców łąki, o których jest mowa w piosence.

 

3. Czas na ćwiczenia poranne :

• Ćwiczenie dużych grup mięśniowych Bukiety kwiatów.

Dziecko spaceruje po łące, co pewien czas schylają się i zrywają kwiatek. Na hasło rodzica: Bukiety kwiatów zatrzymuje się i podnosi do góry raz prawą, raz lewą rękę. Prezentuje swój bukiet.

• Zabawa ruchowa z elementem równowagi Bocian chodzi po wysokiej trawie.

Dziecko chodzi , wysoko unosząc kolana. Po kilku krokach zatrzymuje się, staje na jednej nodze, drugą ma opartą o kolano nogi, na której stoi. Poruszają złączonymi przed sobą rękami wyobrażającymi dziób bociana i powtarza słowa: Kle, kle, kle, żabki mi się chce.

• Zabawa ruchowa z elementem skoków Ostrożne żabki.

Dziecko-żabka porusza się, skacząc w przysiadzie. Hasło Nie ma bociana jest sygnałem, że

niebezpieczeństwa nie ma, żabka moż skakać dalej.

• Zabawa bieżna Próbujemy złapać motyla.

Dziecko biega w różnych kierunkach. Na hasło Hop! wyskakuje w górę z klaśnięciem nad głową.

 

4. Wysłuchaj opowiadania czytanego przez rodzica - Zabawa w chowanego: 

Dziecko przygląda się podczas czytanego opowiadania obrazkom  z książki s. 74-77

Za lasem płynie strumyk, za strumykiem rozpościera się łąka, na łące rosną zielona trawa

i stokrotki o biało-żółtych kwiatach. I jeszcze wiele innych kolorowych kwiatów i zielonych roślin.

Pewnego dnia biedronka, żabka, konik polny i motyl cytrynek bawili się na łące w chowanego.

– Jeden, dwa, trzy... – mała biedroneczka odliczyła do dziesięciu i rozejrzała się dookoła. –

Zaraz was znajdę – zawołała, pewna siebie.

Po chwili wykrzyknęła radośnie: – Widzę cię, żabko! Siedzisz pod liściem mlecza!

Biedronka sfrunęła na liść i zajrzała pod spód.

Coś takiego! Żabki tam nie było. Wszędzie tylko zielone źdźbła trawy i liście roślin łąkowych  tak samo zielone jak żabka.

„To nie ten liść” – pomyślała i przeniosła się na sąsiedni, a potem na kolejny.

O! Coś zielonego mignęło jej przed oczami! Biedronka rozpostarła małe skrzydełka. – Mam

cię, koniku polny! Siedzisz między koniczynkami! Widzę cię! Zaraz będziesz zaklepany – ucieszyła się z odkrycia.

– I hop! – biedroneczka usiadła na listku koniczyny.

„Znowu nic?” – nie mogła się nadziwić, że pośród zieleni nie ma nawet śladu konika polnego. – Zdawało mi się – westchnęła, jednak już po chwili uśmiechnęła się szeroko. „Cytrynka na pewno znajdę. Jest większy od konika polnego i ruchliwszy od żabki” – pomyślała.

Wzbiła się w górę, żeby objąć wzrokiem całą łąkę. Żółty kolor przyciągnął jej uwagę.

– Jest! Widzę cię, motylku!

Już po chwili siedziała na płatku stokrotki. Jednak to był tylko kwiat, a dookoła – tysiące

podobnych. Czy któryś z nich był motylem cytrynkiem? Z pewnością nie.

– Żabka, konik polny i motylek poszli sobie, a mnie zostawili – powiedziała rozczarowana

biedronka. Zrobiło się jej bardzo przykro, że przyjaciele tak z nią postąpili.

– Mylisz się, biedroneczko – odezwał się mądry ślimak. – Twoi przyjaciele wciąż są na łące.

Trudno znaleźć zieloną żabkę i zielonego konika polnego pośród zielonej trawy. Niełatwo też

wypatrzyć  żółtego motyla, gdy łąka żółci się od kwiatów. Tak jednak powinno być. Barwa chroni twoich przyjaciół przed niebezpieczeństwem. Ci, którzy na nich polują, mają wielki kłopot z odróżnieniem motyla od kwiatka albo konika polnego czy żabki od zielonych liści.

– To prawda – z zieleni wyskoczyli roześmiani przyjaciele biedronki: żabka i konik polny.

– Najprawdziwsza prawda – potwierdził motylek cytrynek i wyfrunął z kępy żółtych jaskrów. – Nie przejmuj się, biedroneczko, że nas nie znalazłaś. Teraz ja będę szukał. Ukryj się

dobrze. Żabka i konik polny też.

Biedronka ucieszyła się z takiej zamiany. Ale gdzie znaleźć kryjówkę? Dookoła tyle zieleni.

Czerwona biedronka w czarne kropki będzie widoczna z daleka.

Szczęśliwie brzegiem rzeki szła uśmiechnięta od ucha do ucha Ada. Usiadła na skraju łąki,

żeby odpocząć. Miała na sobie czerwone spodenki w czarne kropeczki.

Biedroneczka aż wstrzymała oddech z zachwytu. – Lecę – powiedziała sobie. Skrzydełka, choć

małe, poniosły ją na skraj łąki. Usiadła leciutko na pięknych spodniach dziewczynki i... znikła.

A może wciąż tam siedzi. Jak myślicie?

 

Rozmowa na temat opowiadania.
Rodzic pyta: 

W co bawili się: żabka, konik polny, biedronka i motylek cytrynek?

− Dlaczego biedronka nie mogła odnaleźć przyjaciół?

− Co to jest barwa ochronna?

Ubarwienie ochronne czy maskujące polega na upodobnieniu się barwą ciała do środowiska życia danego zwierzęcia. Ubarwienie ochronne jest rozpowszechnione wśród zwierząt, takich jak niedźwiedź polarny, pasikonik, rzekotka drzewna.

 

5. Majowa łąka - praca plastyczna :

Pomoce : wyprawka, karta 23,naklejki z kwiatami, nożyczki, klej.

• Wycinanie z karty pasa w kolorze zielonym. Składanie pasa według instrukcji.

• Przyklejanie wiosennych kwiatów-naklejek według instrukcji (od największych do najmniejszych).

 

6. Przed wykonaniem zadania z karty pracy cz.4,s. 38 obejrzyj film  - Larwa przeobraża się w motylka: 

https://www.youtube.com/watch?v=zNeizTuJCgg 

 

 

II. Zadania dla Maluchów i Średniaków:

Tęczowa łąka oraz jej mieszkańcy

 

1. Zabawa ruchowa Ślimak.

Dziecko recytuje rymowankę i rysują za Rodzicem spiralną skorupę ślimaka palcem wskazującym, np. na dywanie, w powietrzu, na plecach Rodzica.

Ślimak, ślimak, wystaw rogi,

dam ci sera na pierogi.

Jak nie sera, to kapusty

– od kapusty będziesz tłusty.

 

2. Zabawa ruchowa z elementem skoku – Z kwiatka na kwiatek.

Rodzic układa na podłodze w rzędzie obok siebie kartki np. ksero (kwiatki). Dziecko ma za zadanie, skacząc z nogi na nogę, wskoczyć na każdą kartkę, tak aby żadnej nie pominąć.

 

3.Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej Tęcza.

Rodzic recytuje zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania.

Lśni na niebie

w dni deszczowe,

gdy słońce zaświeci.

Kolorowa, w łuk wygięta.

Wiedzą o tym dzieci. (tęcza)

 

4.Rysujemy tęczę….Obejrzyj film:

https://www.youtube.com/watch?v=X5OTGXAk7yU

 

5.Poznawanie nazw kolorów tęczy.

Obrazek tęczy.

Rodzic prezentuje obrazek tęczy. Dziecko kolejno nazywa kolory, jakie ją tworzą, liczy, ile jest kolorów tęczy. Rodzic pyta dziecko, czy wie, kiedy na niebie pojawia się tęcza. Tłumaczy, że aby tęcza mogła być widoczna, są potrzebne słońce i deszcz.

 

6.Wspólna praca plastyczna Tęcza nad łąką.

Duży arkusz papieru, może być szary, farby,  widelce jednorazowe, okładki z bloku technicznego.

Rodzic przygotowuje farby. Dziecko ma za zadanie nama­lować łąkę bez używania pędzla. Wykonują trawę, mocząc krawędź z bloku technicznego w zielonej farbie i odbijając ją na dużym arkuszu papieru. Maluje kwiaty, odbijając główkę widelca umoczonego w farbie, i domalowują palcem łodygę i liście. Również palcami maluje siedmiokolorową tęczę.  Na koniec maluje motyle fruwające nad łąką, odbijając obie dło­nie umoczone w farbie tego samego koloru. Domalowuje palcami słońce i odbijaja dłonie umoczone w białej farbie jako chmury. Rodzic  instruuje dziecko, co i jak malować.

 

7. Zabawa badawcza Tęczowe butelki.

7 jednakowych, plastikowych, przezroczystych butelek, lejek, farby w tubkach (w kolorach tęczy) ewentualnie farby plakatowe, latarka.

Dziecko wspólnie z Rodzicem napełniają butelki wodą. Określają, gdzie jest więcej wody, a gdzie jest mniej wody. Dolewają wodę tak, by w każdej butelce było tyle samo wody. Zakręcają butelki i przykładają zapaloną latarkę, obserwując, jak światło przenika przez wodę. Następnie do każdej butelki wyciska­ją farbę w innym kolorze tęczy. Stopniowo dodają niewielkie ilości farb, zakręcają butelki i potrząsa­ją nimi, obserwując, jak woda się zabarwia. Przykładają latarkę do butelek i obserwują, czy światło przenika przez wodę.

Wniosek: im więcej farby dodajemy, tym kolor jest bardziej intensywny i mniejsze przenikanie światła przez butelkę.

Na koniec Rodzic mocno zakręca butelki i zabezpiecza je taśmą przezroczystą.

 

8. Ćwiczenia spostrzegawczości Kolory tęczy.

Butelki z kolorową wodą z poprzedniej zabawy.

Rodzic prosi, aby dzieci ustawiły butelki kolejno, zgodnie z kolorami tęczy, i nazwały wszystkie kolory. Następnie Rodzic prosi, aby dziecko odwróciło się tyłem. W tym czasie Rodzic zabiera jedną butelkę. Dziecko, które było odwrócone tyłem, ma za zadanie rozpoznać, której butelki brakuje i na­zwać kolory. Zabawę powtarzamy kilka razy.

 

9. Gąsienica. Praca dla dzieci 3 – letnich:

Wypychanka gąsienica z wyprawki,

Kredki, kartka A4

Dziecko wypycha gąsienicę, obrysowuje gąsienicę na kartce i koloruje ją, dorysowuje inne elementy łąki.

 

10. Praca dla dzieci 4 – letnich. Karta Pracy, cz. 2, nr 44

Dziecko mówi, co jest na obrazku, kończy go kolorować, liczy, ile jest żab w każdym stawie, podskakuje jak żaba tyle razy, ile jest żab w każdym stawie.

 

11. Posłuchaj piosenki dla dzieci TĘCZA - CZA CZA CZA:

https://www.youtube.com/watch?v=LmBK0xFkhH4

 

12. Obejrzyj wspólnie z Rodzicami bajkę dla dzieci - RODZINA TREFLIKÓW - "Tęcza":

https://www.youtube.com/watch?v=tKw2-En1tTw

 

13. Ułóż puzzle:

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/200641-tęcza-w-chmurach

 

 

 

Serdecznie pozdrawiamy…

Panie Grażyny z Przedszkola


 Grafika #0: Łąka majowa
 Grafika #1: Łąka majowa
 Grafika #2: Łąka majowa