Drogie dzieci !
W tym tygodniu będziemy obchodzić ważne dla nas Polaków święta: 2 maja - Dzień Flagi i 3 maja – Święto Konstytucji 3 maja. Dlatego temat zajęć będzie dotyczył naszej ojczyzny – Polski. Poznacie symbole narodowe i dowiecie się, co oznacza, że należy je szanować. Poznacie legendę o powstaniu Warszawy. Zapoznacie się z mapą Polski. Zachęcamy do wykonania zadań, jakie dla Was przygotowałyśmy.
I.Zadania dla starszaków.
Witam Was kochani....
Nastał nowy tydzień, w którym będziemy rozmawiać o ważnych dla nas sprawach. Dotyczyć będą one naszej Ojczyzny - Polski. Dzisiaj odpowiemy sobie na pytanie - Kim jesteś ?
1. Wykonaj zadanie - ćwiczenie grafomotoryczne - Karta pracy, cz. 4, s. 27.
Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie po śladach spirali – dużych i małych.
• Poznaj Polskie Symbole Narodowe –
https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/11/symbole-narodowe-karty-pracy/
2. Wysłuchanie wiersza Ewy Stadtmüller - Kim jesteś?
• Słuchanie wiersza czytanego przez rodzica
Czy wiesz, kim jesteś?
− To oczywiste!
Co ci jest bliskie?
− Znaki ojczyste.
Ojczyste barwy
− biało – czerwone.
Ojczyste godło
− orzeł w koronie.
Ojczyste w hymnie
− mazurka dźwięki,
no i stolica
− miasto syrenki.
I jeszcze Wisła
co sobie płynie:
raz na wyżynie,
raz na równinie,
i mija miasta
prześliczne takie…
− Już wiesz, kim jesteś?
− Jestem Polakiem.
• Rozmowa na temat wiersza.
Rodzic pyta:
− Co jest bliskie osobie z wiersza?
− Jakie są znaki ojczyste?
− Co jest jeszcze bliskie?
− Kim jest osoba z wiersza? A wy, kim jesteście?
3. Czas na ćwiczenia ruchowe:
• Zabawa orientacyjno-porządkowa Hop – bęc.
Dziecko maszeruje w różnych kierunkach po pokoju. Na hasło: Hop - wyskakuje w górę, a na hasło: Bęc – przykuca. Po wykonaniu tych czynności ponownie przechodzi do marszu.
• Ćwiczenia dużych grup mięśniowych Sięgnij jak najwyżej.
Dziecko wspina się na palcach, wyciąga ręce naprzemiennie w górę, aby sięgnąć jak najwyżej; następnie wykonuje siad klęczny, przyciska głowę do kolan – stara się zwinąć w jak
najmniejszą kulkę.
• Ćwiczenia nóg Jak sprężynka.
Dziecko wykonuje rytmiczne przysiady i wspięcia w tempie uderzeń (np. klaskanie w dłonie )rodzica.
• Ćwiczenie równowagi Kto potrafi?
Dziecko dotyka prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie; wytrzymuje chwilę w tej pozycji.
• Zabawa uspokajająca
Dziecko maszeruje , trzymając (np. talerzyk lub książeczkę ) na dłoni w taki sposób, żeby nie spadły.
4. Wykonaj zadanie z Karty pracy, cz. 4, s. 28.
Czytanie całościowe zdania To mapa Polski. Czytanie samodzielne lub z rodzicem napisów odszukanych w naklejkach: Wisła, stolica, Bałtyk, Tatry. Naklejanie ich w odpowiednich miejscach na mapie.
Rodzic zadaje pytania:
− Co to jest Bałtyk?
− Gdzie się znajduje?
− Jak nazywa się stolica Polski?
Oglądanie godła. Kolorowanie rysunku godła według wzoru.
Kolorowanie flag, żeby wyglądały jak flaga Polski.
5. Wysłuchaj i śpiewaj piosenkę – Jestem Polakiem:
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
II.Zadania dla Maluchów i Średniaków:
Biało-czerwona flaga
1. Niezwykłe Lekcje Rytmiki - Jestem Polakiem:
https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
2.Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej Flaga.
Rodzic recytuje zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania.
Wisi wysoko.
Biało-czerwona.
Często z wiatrem musi się zmagać.
To symbol Polski, to nasza… (flaga).
3. Oglądanie filmu edukacyjnego Polak mały:
Dziecko razem z rodzicem ogląda film. Jak wygląda godło Polski? Co symbolizują czerwień i biel? Dlaczego Mazurek Dąbrowskiego jest wyjątkową pieśnią? Na te i inne pytania znajdziecie odpowiedź w filmie animowanym dla najmłodszych dzieci.
https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A
4.Zadanie dla dzieci 4 – letnich, Karta Pracy, cz.2, nr 40:
Dziecko rysuje flagę po śladzie, koloruje flagę we właściwy sposób, rysuje po śladach rysunki pierogów.
5. Zadanie dla dzieci 3 – letnich, Karta Pracy, cz.2, nr 15:
Dziecko rysuje flagę po śladzie, koloruje flagę według wzoru, koloruje plamy i podaje nazwy kolorów.
6. Praca plastyczna: Pokoloruj Godło Polski. Obrazek do wydruku poniżej.
Lub:
7. Ćwiczenia małej motoryki – Polska w kolorach.
Kontur Polski namalowany na brystolu, plastelina w kolorach białym i czerwonym.
Rodzic pokazuje, w jaki sposób należy wykonać małe kuleczki z plasteliny. Dziecko odrywa kawałeczki plasteliny, lepi z nich kuleczki i wypełnia nimi kontur Polski: białym kolorem od góry, a czerwonym – od dołu.
8. Ułóż puzzle: Flaga Polski
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/technika/124235-flaga-polski
Pozdrawiamy serdecznie..
Panie Grażyny z Przedszkola