Niby tacy sami, a jednak inni

Utworzono: 25-05-2020

Witamy Was kochani…

         Zaczął się nowy tydzień, a wraz z nim mamy dla Was nowe zadania do wykonania. Niedługo Wasze święto: Dzień Dziecka. Zadania w tym tygodniu dotyczyć będą tego święta oraz dzieci mieszkających na całym świecie.

 

 I. Zadania dla Starszaków:

1. Wysłuchaj piosenki Śpiewające brzdące – Nasze emocje : 

https://www.youtube.com/watch?v=kRJFN6V7TB4

 Odpowiedz na pytania rodzica:

- O czym jest ta piosenka ?

- Co oznacza słowo: emocje ?

- O, jakich emocjach jest mowa w piosence?

 

2. Czas na ćwiczenia poranne :

 • Ćwiczenia wyczucia ciała i przestrzeni – Wiatraczki. Dziecko obraca się wokół własnej osi z rozłożonymi w bok rękami, w jedną i w drugą stronę.

• Ćwiczenia rąk i nóg – Spacer raków. Dziecko porusza się tyłem, w siadzie podpartym, w różnych kierunkach.

• Podskoki – Skaczące piłeczki. Dziecko podskakuje nisko – przy szybkim uderzeniach rodzica w dłonie , wysoko – przy wolnych uderzeniach.

• Ćwiczenia równowagi – Na huśtawce. Dziecko dobiera się parami ( z rodzicem, rodzeństwem), podają sobie ręce; naprzemiennie wykonują przysiady.

• Ćwiczenia dużych grup mięśniowych – Myjemy się po zabawie. Dziecko naśladuje mycie poszczególnych części ciała .

• Ćwiczenia uspokajające – Maszerujemy i mówimy rymowankę. Dzieci maszerują po obwodzie koła, rytmicznie klaszcząc i powtarzają rymowankę: My jesteśmy dzieci, my kochamy słońce, ptaki śpiewające i drzewa szumiące.

 

3. Słuchanie opowiadania z użyciem obrazków( Książka s.82-83 )

https://www.youtube.com/watch?v=okVZVZYxNcs

 − Co śniło się Frankowi?

− O czym opowiadał Adzie?

− Jak zachowywali się chłopcy?

− Co zrobił ich kapitan?

− Kim został Franek na meczu?

− Co powiedzieli chłopcy Frankowi na pożegnanie?

− Co będzie ćwiczył Franek?

− Jak oceniacie zachowanie chłopców na początku, a jak potem, po rozmowie z kapitanem?

 

4. Karta pracy, cz. 4, s. 54.

Rysowanie siebie w swoim ulubionym ubraniu, ze swoją ulubioną zabawką. Kolorowanie ramki swoim ulubionym kolorem. Samodzielne pisanie swojego imienia (swoich imion) i nazwiska (lub z pomocą rodzica).

 

5. Dzieci z różnych kontynentów- kolorowanka 

https://miastodzieci.pl/kolorowanki/dzieci-swiata/

 

 

II. Zadania dla Maluchów i Średniaków:

1.Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Inny.

Do grupy Ady dołączył nowy przedszkolak. Pani przedstawiła go dzieciom i powiedziała, że ma na imię Anuj. Nikt nie chciał się z nim bawić, bo wyglądał inaczej niż wszyscy: miał ciemną skórę i czarne oczy, tak czarne jak nocne niebo. Chłopiec siedział w kąciku i rysował coś na kartce.

– To piesek? – zapytała Ada, przyglądając się rysunkowi.

– Tak, mój dog – odpowiedział chłopiec i dorysował żółte słońce.

Ada znała to angielskie słowo i wiedziała, że dog to znaczy pies. Zawsze marzyła o jakimś zwierzątku, ale niestety, była uczulona na sierść i po spotkaniu z psem lub kotem od razu zaczynała kichać.

– Nie baw się z nim – szepnęła jej na ucho Kasia. – On jest z innego kraju.

– Jest miły – powiedziała Ada. – I ładnie rysuje.

Od tej pory Ada i Anuj często bawili się razem: układali wieże z klocków, budowali zoo i ustawiali w nim plastikowe zwierzątka, kręcili się na tej samej karuzeli. Chłopiec znał dużo dziwnych słów, których Ada nie rozumiała, ale z radością uczyła go wymowy polskich słów.

– To jest huśtawka, potrafisz powiedzieć?

– Fuś… fuś… fuśtajka – próbował wymówić Anuj.

Ada również nauczyła się nowych słów po angielsku i dowiedziała się, że Anuj urodził się w Indiach, a jego imię znaczy „młodszy brat”.

– Ja mam starszego brata Olka, ale jak chcesz, to możesz być moim młodszym braciszkiem – zaproponowała.

Zbliżały się Dzień Babci i Dzień Dziadka, więc dzieci przygotowywały przedstawienie. Kilkoro z nich nie chciało występować razem z nowym kolegą.

– Ja nie będę z nim tańczyć – naburmuszyła się Ola.

– Moja mama powiedziała, że on jest z dzikiego kraju – stwierdził Jaś.

– A mój tata mówi, że oni jedzą palcami.

– Nieprawda! Anuj był u nas w domu z mamą i tatą. I wcale nie jedli palcami! – odezwała się Ada.

Słysząc to, pani poprosiła, żeby dzieci usiadły w kółeczku na dywanie, i opowiedziała im bajkę o króliczku Trusiu. Truś był czarny, chociaż wszystkie króliki w stadzie były białe. Okazało się jednak, że czarny królik był najodważniejszy ze wszystkich i to właśnie on uratował Białe Uszate Królestwo.

– Nie wolno się z nikogo śmiać i mówić, że jest inny lub gorszy. Na świecie żyje wielu ludzi, którzy różnią się kolorem skóry, mową i zwyczajami. Ważne, żebyśmy się od siebie uczyli i pomagali sobie wzajemnie.

Ada podeszła do Anuja i wzięła go za rękę.

– On jest moim młodszym bratem – powiedziała. – I razem zagramy babcię i dziadka w naszym teatrzyku!

Okazało się, że Anuj ma śliczny głos i potrafi śpiewać jak skowronek. W dodatku nauczył się na pamięć trudnego wiersza po polsku i ani razu się nie pomylił. Największe wrażenie jednak zrobili na wszystkich babcia i dziadek Anuja. Byli ubrani kolorowo jak motyle i poczęstowali dzieci indyjskimi ciasteczkami. Gdyby wszyscy na świecie byli tacy sami, nie działoby się nic ciekawego.

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.

Rodzic zadaje pytania:

– Kim był nowy przedszkolak w grupie Ady?

– Jak dzieci zareagowały na nowego kolegę?

– Jak mógł się czuć Anuj, gdy dzieci nie chciały się z nim bawić?

– Jaką bajkę opowiedziała pani dzieciom?

– Czy wszyscy muszą być tacy sami?

 

2.Rozmowa na temat tolerancji.

Rodzic  pyta dziecko, czy wie, co oznacza słowo tolerancja. Wyjaśnia jego znaczenie, tłumacząc, że tolerancja polega na akceptowaniu inności jakiejś osoby: przyjmujemy ją taką, jaka jest, nawet jeśli ma inny kolor skóry, inaczej wygląda czy się ubiera inaczej niż my. Tak jak każdy kwiat jest inny, tak również każdy człowiek jest inny. Wtedy, gdy ludzie wzajemnie sobie pomagają, troszczą się o siebie i są dla siebie dobrzy, tworzą piękny bukiet kwiatów. Rodzic  prosi, aby dziecko kilkakrotnie powtórzyły słowo tolerancja – dzieląc je rytmicznie (na sylaby).

 

3. Praca dla dzieci 3 – letnich. Karta Pracy, cz.2, nr 18:

Dziecko:

                        - słucha imion odczytanych przez Rodzica i je po­wtarza,

                        - rysuje drogi dzieci do piaskownicy,

                        - koloruje wiaderka zgodnie z instrukcją.

 

4. Praca dla dzieci 4 – letnich. Karta Pracy cz. 2 nr 52:

Dziecko:

                        - słucha imion dzieci przeczytanych przez Rodzica,

                        - powtarza imiona dzieci,

                        - rysuje drogi dzieci do piaskownicy,

                        - rysuje po śladach rysunków, mówi co one przedstawiają.

 

 

5. Obejrzyj bajkę o tolerancji. Brzydkie Kaczątko – bajka na podstawie

baśni H. Ch. Andersena:

https://www.youtube.com/watch?v=AJ2p7X31xKU

 

6. Posłuchaj piosenki o przyjaźni. Malutki:

https://www.youtube.com/watch?v=pMaF3DFcleY

 

7. Poćwicz z Fruzią. Fruziaki - Gimnastyka Fruzi 

 https://www.youtube.com/watch?v=3ucDVAsz_C0

 

8. Wydrukuj obrazek i pokoloruj jak chcesz. Obrazek poniżej.

 

Serdecznie pozdrawiamy…

Panie Grażyny z Przedszkola


 Grafika #0: Niby tacy sami, a jednak inni
 Grafika #1: Niby tacy sami, a jednak inni