Polskie symbole narodowe

Utworzono: 30-04-2020

Witamy Was kochani....

Dzisiaj już ostatnie zajęcia na temat - Moja ojczyzna. Podsumujemy wiedzę o Polsce i ważnych symbolach narodowych bliskie każdemu Polakowi.

 

 

I. Zadania dla Starszaków:

1.Ponieważ 2 maja obchodzimy Święto Flagi bardzo proszę o przeczytanie dziecku  opowiadania - Dzień Flagi: 

Książka (s. 70–71) dla każdego dziecka ,  ( ilustracje do oglądania podczas czytania ).

W przedszkolu gruchnęła wieść, że zbliża się Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej i wszystkie przedszkolaki będą malować chorągiewki.

– A po co? – spytała Lenka.

– Na jaki kolor? – chciał wiedzieć Alan.

– Na czerwony – powiedział Szymek.

– Nie. Na biały – sprostowała Ada.

– A po co? – ponownie spytała Lenka.

– Będziemy z nimi maszerować. Flagi byłyby dla was za ciężkie – wyjaśniła pani.

– Tylko wojsko maszeruje. My nie jesteśmy wojskiem – zauważył Alan.

– Ale jesteśmy Polakami, a to dzień poświęcony naszej polskiej fladze. Z tej okazji możemy

nawet maszerować – powiedziała z uśmiechem pani. – Drugiego maja przemaszerujemy przez całe osiedle.

– Dostaniemy prezenty? – zapytał Hubert.

– To Dzień Flagi, a nie Dzień Dziecka – zauważył Szymek.

Hubert się naburmuszył. Jednak musiał przyznać, że Szymek ma rację. Jeśli już wręczać

prezenty, to polskiej fladze, a nie przedszkolakom, którzy z pewnością nie są ani flagami, ani

chorągiewkami.

Wszyscy lubią malować, więc chwilę później Ada, jej koleżanki i koledzy z zapałem przystąpili do pracy. Jednak malowanie chorągiewek nie było wcale proste. Wymagało szczególnej

uwagi. Ci, którzy się zagapili i zamalowali na czerwono więcej niż połowę chorągiewki, musieli malować od nowa. Bo przecież chorągiewka w polskich barwach powinna być tylko w połowie czerwona. Ada też nie od razu była zadowolona ze swojej pracy.

– Dobrze, że na chorągiewkach nie trzeba malować komarów. Komary są strasznie trudne

do wykonania – pocieszyła ją Lenka.

– Muchy też – dodała Ada. I poczuła ulgę, że nie musi malować ani mrówek, ani much, tylko

czerwony pas na białej chorągiewce.

W Dniu Flagi przedszkolaki z przedszkola Ady wzięły udział w radosnym marszu po osiedlu. Każde dziecko niosło dumnie własnoręcznie wykonaną biało-czerwoną chorągiewkę.

Dzieci machały nimi, aż furczało. Ada widziała las rąk przed sobą i czuła, że wszyscy, ona także, robią coś bardzo ważnego. Żałowała, że nie widzą jej rodzice i Olek, i babcia z dziadkiem. Przechodnie z podziwem patrzyli na maszerujących.

– O, widzę, że mali Polacy też świętują – pochwaliła ich jakaś pani w sukience w paski.

Ada czuła dumę, że mieszka w Polsce, że maszeruje z biało-czerwoną chorągiewką i że jest

Polką – może trochę małą, ale co tam: przecież kiedyś urośnie.

– Będę wtedy maszerowała z dużą flagą, żeby było ją widać aż z kosmosu – powiedziała.

– Nasze chorągiewki też widać – zapewniła ją Lenka.

Ada i Lena podniosły swoje chorągiewki jeszcze wyżej i pomachały kosmonautom i kosmitom. Niech wiedzą, że polska flaga świętuje, a z nią świętują mali Polacy.

Rodzic  rozmawia z dziećmi na temat opowiadania. Rodzic  pyta:

− Po co przedszkolaki malowały flagi?

− Jak czuła się Ada, maszerując 2 maja z kolegami i koleżankami i machając chorągiewką?

− Z czego Ada była  dumna?

 

2. Czas na zabawę ruchową z Pippi i Scooby:

https://www.youtube.com/watch?v=TgBhPVMcR7c 

 

3. Dla utrwalenia wiadomości  obejrzyj film  Symbole Narodowe Polski: 

https://www.youtube.com/watch?v=Xv7DNwMDoAM . Proszę zatrzymać film na mapach Europy ( niech dziecko pokaże  mapę Polski ). Wysłucha nazw państw europejskich - sąsiadów Polski. 

 

4.Wykonaj polecenia z karty pracy s. 34-35.

 

5.Dla dzieci chętnych kolorowanka 3 maja :

https://pl.pinterest.com/pin/320459329723698674/

 

 

II. Zadania dla Maluchów i Średniaków:

1.Zabawa dydaktyczna Jak się nazywasz?

      Rodzic prosi, aby dziecko przedstawiło się (4-latki mogą także podać swój adres zamieszkania). Mówi, dlaczego warto to wiedzieć i kiedy takich informacji nie należy podawać (np. nieznajomemu).

                       

2.Ćwiczenia słuchowe Dzielimy na sylaby.

Rodzic wypowiada sylabami słowa związane z Polską (np.: fla-ga, Wis-ła), a zadaniem dziecka jest podawa­nie całej nazwy.

                         

3.Zabawy konstrukcyjne na dywanie – Budujemy domy.

Klocki, papierowe pudełka.

Rodzic zachęca dziecko do pracy na dywanie. Dziecko buduje domy i nazywa powstałe budowle.

 

4.Rodzicu, proszę przeczytaj dziecku wiersz E. Stadmüller Kim jesteś?

– Czy wiesz, kim jesteś?

– To oczywiste!

– Co jest Ci bliskie?

– Znaki ojczyste.

Ojczyste barwy

– biało-czerwone,

ojczyste godło

– orzeł w koronie.

Ojczyste w hymnie

Mazurka dźwięki,

no i stolica

– miasto Syrenki.

I jeszcze Wisła,

co sobie płynie

raz po wyżynie,

raz po równinie,

i mija miasta

prześliczne takie.

Już wiesz, kim jesteś?

– Jestem Polakiem.

 

5. Rozmowa na podstawie wiersza.

– O jakich znakach ojczystych jest mowa w wierszu?

– Jakie są nasze barwy narodowe?

– Jak wygląda nasze godło?

– Jaka się nazywa najdłuższa rzeka w Polsce?

– Kim jesteśmy, jeśli mieszkamy w Polsce?

 

6. Oglądanie flagi i godła Polski.

Godło Polski, flaga Polski.

        Rodzic prezentuje dziecku godło i flagę Polski, przypomina także ich nazwy. Prosi, aby dziecko opisało ich wygląd i powiedziało, gdzie można zobaczyć symbole narodowe.

 

7.Słuchanie hymnu narodowego.

Nagranie Mazurka Dąbrowskiego. Hymn na stronie.

        Rodzic przypomina, że podczas słuchania i śpiewania hymnu należy zachować powagę, ponieważ jest to nasz symbol narodowy. Rodzic włącza nagranie hymnu – dziecko słucha, stojąc prosto. Po wysłuchaniu nagrania rodzic wyjaśnia, w jakich sytuacjach możemy usłyszeć hymn narodowy.

https://www.youtube.com/watch?v=AJsWz9SlpfA

 

8.Zadanie dla dzieci 4 – letnich, Karta Pracy cz.2, nr 43:

Dziecko ogląda zdjęcie, uzupełnia brakujące fragmenty zdjęcia – nakleja naklejki, rysuje po śladzie fale Wisły.

 

9. Zadanie dla dzieci 3 – letnich:

powiększ, wydrukuj, pokoloruj, wytnij, naklej na kartkę puzzle przedstawiającą flagę Polski.

 

10. Podsumowanie zajęć – zabawa w kończenie zdań.

Rodzic wypowiada kolejne zdania, a dziecko je kończy:

- Kraj, w którym mieszkam, to...

- Godło Polski przedstawia...

- Flaga Polski ma dwa kolory: ...

- Gdy słyszymy hymn, musimy...

- Nasze symbole narodowe to...

 

11. Dla rozrywki po ciężkiej pracy:

Piosenki dla dzieci Koła autobusu kręcą się, BZYK.tv po polsku

https://www.youtube.com/watch?v=gs8gSN8PboA&list=RDioUutRw9WeQ&index=16

 

12. Trochę zabawy przy muzyce:

Piosenki dla dzieci. Spoko Loko - Tańce Połamańce:

https://www.youtube.com/watch?v=MG6iPAU2b0I

 

13. Bajka edukacyjna dla dzieci: Obejrzyj z rodzicem: Gniazdo białego orła - Baśnie Polskie:

https://www.youtube.com/watch?v=yMWBZkLlaa0

 

Serdecznie pozdrawiamy....

Panie Grażyny z Przedszkola

 


 Grafika #0: Polskie symbole narodowe
 Grafika #1: Polskie symbole narodowe
 Grafika #2: Polskie symbole narodowe
 Grafika #3: Polskie symbole narodowe