Witamy Was kochani....
Dzisiaj już ostatnie zajęcia na temat - Moja ojczyzna. Podsumujemy wiedzę o Polsce i ważnych symbolach narodowych bliskie każdemu Polakowi.
I. Zadania dla Starszaków:
1.Ponieważ 2 maja obchodzimy Święto Flagi bardzo proszę o przeczytanie dziecku opowiadania - Dzień Flagi:
Książka (s. 70–71) dla każdego dziecka , ( ilustracje do oglądania podczas czytania ).
W przedszkolu gruchnęła wieść, że zbliża się Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej i wszystkie przedszkolaki będą malować chorągiewki.
– A po co? – spytała Lenka.
– Na jaki kolor? – chciał wiedzieć Alan.
– Na czerwony – powiedział Szymek.
– Nie. Na biały – sprostowała Ada.
– A po co? – ponownie spytała Lenka.
– Będziemy z nimi maszerować. Flagi byłyby dla was za ciężkie – wyjaśniła pani.
– Tylko wojsko maszeruje. My nie jesteśmy wojskiem – zauważył Alan.
– Ale jesteśmy Polakami, a to dzień poświęcony naszej polskiej fladze. Z tej okazji możemy
nawet maszerować – powiedziała z uśmiechem pani. – Drugiego maja przemaszerujemy przez całe osiedle.
– Dostaniemy prezenty? – zapytał Hubert.
– To Dzień Flagi, a nie Dzień Dziecka – zauważył Szymek.
Hubert się naburmuszył. Jednak musiał przyznać, że Szymek ma rację. Jeśli już wręczać
prezenty, to polskiej fladze, a nie przedszkolakom, którzy z pewnością nie są ani flagami, ani
chorągiewkami.
Wszyscy lubią malować, więc chwilę później Ada, jej koleżanki i koledzy z zapałem przystąpili do pracy. Jednak malowanie chorągiewek nie było wcale proste. Wymagało szczególnej
uwagi. Ci, którzy się zagapili i zamalowali na czerwono więcej niż połowę chorągiewki, musieli malować od nowa. Bo przecież chorągiewka w polskich barwach powinna być tylko w połowie czerwona. Ada też nie od razu była zadowolona ze swojej pracy.
– Dobrze, że na chorągiewkach nie trzeba malować komarów. Komary są strasznie trudne
do wykonania – pocieszyła ją Lenka.
– Muchy też – dodała Ada. I poczuła ulgę, że nie musi malować ani mrówek, ani much, tylko
czerwony pas na białej chorągiewce.
W Dniu Flagi przedszkolaki z przedszkola Ady wzięły udział w radosnym marszu po osiedlu. Każde dziecko niosło dumnie własnoręcznie wykonaną biało-czerwoną chorągiewkę.
Dzieci machały nimi, aż furczało. Ada widziała las rąk przed sobą i czuła, że wszyscy, ona także, robią coś bardzo ważnego. Żałowała, że nie widzą jej rodzice i Olek, i babcia z dziadkiem. Przechodnie z podziwem patrzyli na maszerujących.
– O, widzę, że mali Polacy też świętują – pochwaliła ich jakaś pani w sukience w paski.
Ada czuła dumę, że mieszka w Polsce, że maszeruje z biało-czerwoną chorągiewką i że jest
Polką – może trochę małą, ale co tam: przecież kiedyś urośnie.
– Będę wtedy maszerowała z dużą flagą, żeby było ją widać aż z kosmosu – powiedziała.
– Nasze chorągiewki też widać – zapewniła ją Lenka.
Ada i Lena podniosły swoje chorągiewki jeszcze wyżej i pomachały kosmonautom i kosmitom. Niech wiedzą, że polska flaga świętuje, a z nią świętują mali Polacy.
Rodzic rozmawia z dziećmi na temat opowiadania. Rodzic pyta:
− Po co przedszkolaki malowały flagi?
− Jak czuła się Ada, maszerując 2 maja z kolegami i koleżankami i machając chorągiewką?
− Z czego Ada była dumna?
2. Czas na zabawę ruchową z Pippi i Scooby:
https://www.youtube.com/watch?v=TgBhPVMcR7c
3. Dla utrwalenia wiadomości obejrzyj film Symbole Narodowe Polski:
https://www.youtube.com/watch?v=Xv7DNwMDoAM . Proszę zatrzymać film na mapach Europy ( niech dziecko pokaże mapę Polski ). Wysłucha nazw państw europejskich - sąsiadów Polski.
4.Wykonaj polecenia z karty pracy s. 34-35.
5.Dla dzieci chętnych kolorowanka 3 maja :
https://pl.pinterest.com/pin/320459329723698674/
II. Zadania dla Maluchów i Średniaków:
1.Zabawa dydaktyczna Jak się nazywasz?
Rodzic prosi, aby dziecko przedstawiło się (4-latki mogą także podać swój adres zamieszkania). Mówi, dlaczego warto to wiedzieć i kiedy takich informacji nie należy podawać (np. nieznajomemu).
2.Ćwiczenia słuchowe Dzielimy na sylaby.
Rodzic wypowiada sylabami słowa związane z Polską (np.: fla-ga, Wis-ła), a zadaniem dziecka jest podawanie całej nazwy.
3.Zabawy konstrukcyjne na dywanie – Budujemy domy.
Klocki, papierowe pudełka.
Rodzic zachęca dziecko do pracy na dywanie. Dziecko buduje domy i nazywa powstałe budowle.
4.Rodzicu, proszę przeczytaj dziecku wiersz E. Stadmüller Kim jesteś?
– Czy wiesz, kim jesteś?
– To oczywiste!
– Co jest Ci bliskie?
– Znaki ojczyste.
Ojczyste barwy
– biało-czerwone,
ojczyste godło
– orzeł w koronie.
Ojczyste w hymnie
Mazurka dźwięki,
no i stolica
– miasto Syrenki.
I jeszcze Wisła,
co sobie płynie
raz po wyżynie,
raz po równinie,
i mija miasta
prześliczne takie.
Już wiesz, kim jesteś?
– Jestem Polakiem.
5. Rozmowa na podstawie wiersza.
– O jakich znakach ojczystych jest mowa w wierszu?
– Jakie są nasze barwy narodowe?
– Jak wygląda nasze godło?
– Jaka się nazywa najdłuższa rzeka w Polsce?
– Kim jesteśmy, jeśli mieszkamy w Polsce?
6. Oglądanie flagi i godła Polski.
Godło Polski, flaga Polski.
Rodzic prezentuje dziecku godło i flagę Polski, przypomina także ich nazwy. Prosi, aby dziecko opisało ich wygląd i powiedziało, gdzie można zobaczyć symbole narodowe.
7.Słuchanie hymnu narodowego.
Nagranie Mazurka Dąbrowskiego. Hymn na stronie.
Rodzic przypomina, że podczas słuchania i śpiewania hymnu należy zachować powagę, ponieważ jest to nasz symbol narodowy. Rodzic włącza nagranie hymnu – dziecko słucha, stojąc prosto. Po wysłuchaniu nagrania rodzic wyjaśnia, w jakich sytuacjach możemy usłyszeć hymn narodowy.
https://www.youtube.com/watch?v=AJsWz9SlpfA
8.Zadanie dla dzieci 4 – letnich, Karta Pracy cz.2, nr 43:
Dziecko ogląda zdjęcie, uzupełnia brakujące fragmenty zdjęcia – nakleja naklejki, rysuje po śladzie fale Wisły.
9. Zadanie dla dzieci 3 – letnich:
powiększ, wydrukuj, pokoloruj, wytnij, naklej na kartkę puzzle przedstawiającą flagę Polski.
10. Podsumowanie zajęć – zabawa w kończenie zdań.
Rodzic wypowiada kolejne zdania, a dziecko je kończy:
- Kraj, w którym mieszkam, to...
- Godło Polski przedstawia...
- Flaga Polski ma dwa kolory: ...
- Gdy słyszymy hymn, musimy...
- Nasze symbole narodowe to...
11. Dla rozrywki po ciężkiej pracy:
Piosenki dla dzieci Koła autobusu kręcą się, BZYK.tv po polsku
https://www.youtube.com/watch?v=gs8gSN8PboA&list=RDioUutRw9WeQ&index=16
12. Trochę zabawy przy muzyce:
Piosenki dla dzieci. Spoko Loko - Tańce Połamańce:
https://www.youtube.com/watch?v=MG6iPAU2b0I
13. Bajka edukacyjna dla dzieci: Obejrzyj z rodzicem: Gniazdo białego orła - Baśnie Polskie:
https://www.youtube.com/watch?v=yMWBZkLlaa0
Serdecznie pozdrawiamy....
Panie Grażyny z Przedszkola