Pożegnania nadszedł czas...

Utworzono: 17-06-2020

Witamy…

Przedstawiamy kolejne zadania do wykonania. Tym razem zadania będą dotyczyły tematu wakacji i pożegnania się z przedszkolem. Niedługo wakacje!

Dzień dobry kochani !

          Już wiecie, że małymi kroczkami zbliżają się wakacje a wraz z nimi pożegnanie przedszkola. Od września będziecie uczniami oddziału przedszkolnego w szkole.

 I. Zadania dla Starszaków:

1. Wysłuchaj piosenki - Żegnamy przedszkole

https://www.youtube.com/watch?v=L8g7oeL3QKY

 

2. Czas na ćwiczenia gimnastyczne:

• Zabawa orientacyjno-porządkowa Samochody. Dziecko biega w różnych kierunkach, naśladując rękami poruszanie kierownicą. Wydaje odgłosy poruszającego się samochodu: brr, brr lub brum, brum. Na sygnał rodzica – klaśnięcie w dłonie – zatrzymuje się i trąbi: pi, pi, pi. Dwa klaśnięcia są sygnałem do ponownego poruszania się.

• Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Trawa i chmury. Na hasło: Trawa, dziecko przykuca; na hasło: Chmury, staje na palcach, wyciąga ręce w górę i porusza nimi w prawo i w lewo – naśladuje chmury płynące po niebie.

• Ćwiczenie tułowia – skręty – Śledzimy lot samolotu. Dziecko siedzi skrzyżnie. Jedną rękę ma na kolanach, a z drugiej tworzy daszek nad oczami. Wykonuje skręt tułowia i głowy uniesionej do góry w jedną, a następnie w drugą stronę – obserwuje lot samolotu.

• Ćwiczenie równowagi – Rysujemy koła. Dziecko, w staniu na jednej nodze, rysuje stopą w powietrzu małe koła i duże koła. Ćwiczenie wykonuje raz jedną, raz drugą nogą.

• Zabawa uspokajająca – dziecko leży na plecach, wącha zapach łąki. Dziecko wciąga powietrze ustami a nosem wypuszcza.

 

3. Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej - Pocieszajki dla maluchów czytanego przez rodzica. Książka (s. 86–89)

Ada była bardzo dumna z tego, że po wakacjach pójdzie do szkoły. Będzie miała kolorowy plecak, a w nim książki, zeszyty i piórnik z przyborami. Bardzo chciała się nauczyć samodzielnie czytać, bo obiecała Olkowi, że w przyszłości to ona przeczyta mu bajkę na dobranoc, a nie odwrotnie.

Na zakończenie ostatniego roku w przedszkolu zaproszono wszystkich rodziców, a młodsze grupy zadbały o niespodzianki: zaśpiewały pożegnalne piosenki i wręczyły starszakom samodzielnie przygotowane sadzonki drzewek szczęścia w małych doniczkach.

Grupa Ady odwdzięczyła się przedstawieniem teatralnym dla maluchów o misiu, który trafił do przedszkola i niczego nie potrafił robić samodzielnie: nie umiał sam jeść, ubierać się, wiązać sznurowadeł i budować domku z drewnianych klocków. Nie wiedział nawet, że przed jedzeniem trzeba myć łapki, ani nie znał słów: „proszę, dziękuję, przepraszam”. Ten miś musiał się wszystkiego nauczyć w przedszkolu, a dzieci mu w tym pomagały.

Był to teatrzyk kukiełkowy, w którym Ada przedstawiała postać dziewczynki o imieniu Basia. Tomek trzymał kukiełkę niedźwiadka, a Basia uczyła misia, jak należy myć łapki:

– O! Popatrz, misiu,

tu jest łazienka,

wodą się zmywa farbę na rękach,

a ty masz łapki

całe w powidłach,

więc musisz użyć wody i mydła! Piotrek, Janek i Paweł poruszali kukiełkami zielonych żabek i śpiewali piosenkę:

Kum, kum, kum! Rech, rech, rech!

Było przedszkolaków trzech.

Hopsa, w lewo! Hopsa, w prawo!

Skaczą zwinnie. Brawo! Brawo!

Ucz się, misiu, z nimi ćwicz, skacz i do dziesięciu licz!

Tu następowała wyliczanka do dziesięciu: jeden, dwa, trzy, cztery, pięć i tak dalej… Potem na scenie pojawiły się symbole pór roku: słońce, bałwanek, kasztany i skowronek.

Dzieci z młodszych grup doskonale wiedziały, które symbolizują wiosnę, lato, jesień i zimę. Na zakończenie przedstawienia wszystkie starszaki ukłoniły się pięknie i wyrecytowały:

– Nie płaczcie, kochani, gdy nas tu nie będzie,

nasz wesoły uśmiech zostawimy wszędzie,

a gdy po wakacjach znajdziemy się w szkole,

będziemy wspominać kochane przedszkole!

Młodszym dzieciom bardzo podobało się przedstawienie, a po spektaklu wszyscy chcieli obejrzeć z bliska kukiełki. Ada stanęła pod oknem i przyglądała się swoim koleżankom i kolegom. Z jednej strony cieszyła się na myśl o szkole, z drugiej jednak czuła, że będzie tęsknić.

– Trochę mi smutno – powiedziała do Kasi.

– Mnie też – odpowiedziała dziewczynka. – Nauczyłam się tutaj pisać swoje imię: K A S I A – przeliterowała.

– A ja się nauczyłam sama korzystać z łazienki, bo jak byłam mała, to nie umiałam spuszczać wody – dodała Ada.

– Piotrek mi pokazał, jak bezpiecznie zjeżdżać ze zjeżdżalni i wspinać się po drabinkach.

– Mnie też!

– I umiemy już rozpoznawać kształty: kółka, trójkąty, prostokąty i kwa… kwa… – zająknęła się Kasia.

– Kwadraty – dokończyła Ada.

– Tak! Kwadraty!

– I co jeszcze?

– Pani pokazała nam, jak się kroi warzywa, tak żeby się nie skaleczyć.

– I już umiemy same zrobić sałatkę z majonezem – odparła z dumą Ada.

– A pamiętasz, jak lepiłyśmy pączki z piasku do naszej cukierni? Tomek ugryzł jednego i pani kazała mu szybko wypłukać buzię.

– Cha, cha! Nigdy tego nie zapomnę.

– I piekliśmy ciasto na Dzień Mamy, a wyszedł nam zakalec!

– Pamiętam. Pani polała je rozpuszczoną czekoladą i powiedziała, że takie ciasto jada się we Francji.

– Było bardzo dobre. Wszyscy prosili o dokładkę.

Dziewczynki wymieniły jeszcze wiele wesołych wspomnień i obiecały sobie, że będą odwiedzać swoje przedszkole i ulubioną panią. Pożegnały się z innymi dziećmi, z kucharkami, panem „złotą rączką”, który potrafił naprawić każdą rzecz, a nawet z zabawkami.

Przed wyjściem z przedszkola Ada położyła coś ukradkiem w swojej szafce w szatni. – Co tam zostawiłaś? – zdziwiła się mama.

– Zostawiłam pudełko z pocieszajkami.

– A co to są pocieszajki?

– To są kolorowanki ze zwierzątkami. Powiedziałam pani, że jak jakiś maluch będzie płakał, to może mu dać taką kolorowankę i poprosić, żeby pomalował smutne zwierzątko.

Ja też kiedyś płakałam za tobą w przedszkolu i wtedy pomalowałam krowę na żółto. Świeciła jak słońce i od razu mi było lepiej.

– To wspaniały pomysł – mama spojrzała z podziwem na Adę i mocno ją przytuliła. – Pa, pa! Przedszkole! – powiedziała Ada. – Kiedyś cię odwiedzę.

• Rozmowa na temat opowiadania. − Co przygotowała grupa Ady na pożegnanie przedszkola?

− Co przygotowali młodsi koledzy?

− Co robiły Ada i Kasia?

− Kogo pożegnała Ada?

− Co to były pocieszajki Ady?

− Gdzie je zostawiła?

 

4. ,,Obrazek o lecie: - wykonanie prezentu dla kolegi/ koleżanki. (Oglądanie reprodukcji malarskich –wyprawka plastyczna).
Wykonanie pracy plastycznej dowolną techniką.

5. Karty pracy, cz.4, s.72.
Odszukiwanie na obrazku piłek. Określanie ich położenia. Rysowanie po śladzie drogi piłki do bramki.

 

6. Zabawa z elementem ćwiczeń ortofonicznych – Różne pojazdy.
Dziecko naśladuje odgłosy jadącego pociągu: tuf, tuf, tuf. Naśladuje jadący autokar: tur, tur, tur. Naśladuje jadący motocykl: drum, drum, drum, wrr.

 Życzę miłej pracy i zabawy.

 

II. Zadania dla Maluchów i Średniaków:

1. Zabawa plastyczna Kolorowe kulki.

Okrągłe waciki, farby plakatowe, woda, kubeczki, cerata, pipety lub małe strzykawki.

Rodzic rozkłada na ceracie okrągłe waciki. Dziecko dodaje do kubeczków z wodą farbę plakatową i miesza, a następnie za pomocą pipet (lub małych strzykawek) barwi waciki na różne kolory. Będą to kulki lodów. Gotową pracę Rodzic pozostawia w słonecznym miejscu do wyschnięcia.

 

2. Zabawa matematyczna Lodowe kulki.

Wycięte z papieru wafle lodowe, plastikowe nakrętki do butelek (w różnych kolorach).

Dziecko losuje wafelki wycięte z papieru kolorowego. Na każdym z nich są narysowane śniegowe gwiazdki (od 1 do 4 dla 3-latków, od 1 do 5 dla 4-latków). Dziecko liczy, ile jest gwiazdek, wybiera nakrętki i układa z nich tyle lodowych kulek, ile jest gwiazdek na wafelku. Określa kolory lodowych kulek.

 

3. Słuchanie wiersza A. Widzowskiej Wakacje.

Kiedy nam buzie ogrzewa lato, czas na przygody z mamą i tatą.

Czekają góry, pachnące łąki, morze i plaża, konie, biedronki!

Gdy my będziemy się pluskać w rzekach, przedszkole na nas grzecznie poczeka,

odpoczną w ciszy lalki, zabawki, dwie karuzele, miś i huśtawki.

Chętnie wrócimy do naszej pani z wakacyjnymi opowieściami

o sarnach w lesie, o rybkach w morzu i ptasich gniazdkach ukrytych w zbożu.

Będziemy liczyć białe muszelki, poznamy nowe, ważne literki,

a ten, kto butów sam nie sznuruje, w mig się nauczy! Ja już sznuruję!

 

Rozmowa kierowana na podstawie wiersza i ilustracji w książce.

Rodzic zadaje pytania:

– Co robili Ada i Olek z rodzicami w górach?

– Co robili Ada i Olek z rodzicami nad morzem?

– Dokąd możemy pojechać na wakacje?

– Co się będzie działo w przedszkolu, kiedy my wyjedziemy na wakacje?

– Czego możemy się nauczyć w czasie wakacji?

– Czego nauczyliście się w tym roku w przedszkolu?

 

4. Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej Lody.

Śmietankowe, owocowe…

Doskonałe dla ochłody.

Kiedy upał jest na dworze,

każdy lubi lizać… (lody)

 

5. Wykonanie pomarańczowych lodów sorbetowych.

Soki pomarańczowe (100% naturalne), dla dziecka: mały kubeczek jednorazowy lub foremka do lodów, patyczek.

Dziecko nalewa do kubeczków sok, starając się go nie rozlać. Rodzic wstawia kubeczki do lodówki. Po około 30 minutach, kiedy sok już lekko się zmrozi, Rodzic wyjmuje kubeczki, a dziecko wkłada do nich patyczki. Rodzic znów wstawia je do zamrażarki na 2 lub 3 godziny. I gotowe.

 

6. Lodowa uczta – jedzenie lodów sorbetowych.

Rodzic wyjmuje lody z zamrażarki i pozostawia je na chwilę. Aby lody wyszły w całości z foremek lub kubeczków, można je zanurzyć w ciepłej wodzie. Dziecko jedząc lody, dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat ich smaku. Ocenia, czy trudno było je wykonać.

 

7. Praca plastyczna Rożki lodowe.

Dla dziecka: rożek lodowy wycięty z papieru, kolorowe waciki, klej – zwykły i z brokatem, kartka z bloku.

Dziecko otrzymuje lodowe rożki wycięte z papieru. Przykleja je na kartce z bloku. Potem przykleja do nich kolorowe kulki lodów wykonane z wacików (wykonane w I części dnia). Na koniec dekoruje je polewą, rysując na wierzchu kolorowe linie klejem z brokatem.

 

8. Zabawa tematyczna w piaskownicy – Lodziarnia.

Łyżka do nakładania lodów, foremki, piasek.

Rodzic organizuje przy piaskownicy lodziarnię. Dziecko za pomocą łyżki do lodów nakłada tyle kulek piasku (lodów), ile życzy sobie kupujący. Podaje ulubione smaki lodów.

 

9.  Ćwiczenia z liczeniem W PODSKOKACH:

https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg

 

10. Piosenka dla dzieci LODY - Klub Kaczki Niedziwaczki:

https://www.youtube.com/watch?v=1a3x6elr7Og

 

Serdecznie pozdrawiamy…

Panie Grażyny z Przedszkola


 Grafika #0: Pożegnania nadszedł czas