Dzień dobry ...
Nastał nowy dzień, więc zapraszamy do wykonania zadań związanych w dalszym ciągu z ochroną przyrody.
I. Zadania dla Starszaków:
Tematem naszego dnia jest - Sadzenie roślin.
1. Wykonaj zadanie z karty pracy, cz.4,s.18 - posegreguj śmieci. Połącz je z odpowiednimi pojemnikami. Rysowanie butelek i słoików po śladach. Poproś o wyjaśnienie słowa „recykling”.
2. Instrumentacja wiersza Bożeny Formy - Dbaj o przyrodę.
Pomoce: : rolka po ręczniku papierowym, dwie plastikowe butelki, puszka po napoju (wypełniona kaszą), szeleszcząca reklamówka, gazeta.
Rodzic recytuje dziecku wiersz, z zachowaniem odpowiedniego rytmu. Dziecko powtarza go
za rodzicem. Następnie łączą tę czynność z klaskaniem.
Podczas instrumentacji klaskanie zastępuje gra na instrumentach
Rodzic: Dziecko:
Kochamy naszą planetę, uderza butelkami w rytmie ¾ na raz
o podłogę, na dwa, trzy – butelką o
butelkę,
przecież na niej mieszkamy, potrząsają puszkami,
chcemy, by była piękna, uderzają rolką o rolkę,
dlatego o nią dbamy. potrząsają puszkami,
Nie zaśmiecamy lasów, zgniatają gazety,
w nich żyją zwierzęta, potrząsają puszkami,
to nasi przyjaciele, szeleszczą reklamówkami,
każdy z nas o tym pamięta. potrząsają puszkami,
Chcemy mieć czystą wodę uderzają butelkami w rytmie ¾ na raz
o podłogę, na dwa, trzy – butelką o
butelkę,
w jeziorach i oceanach, potrząsają puszkami,
chcemy, by słońce świeciło prostują zgniecione kule z gazet,
na czystym niebie dla nas. potrząsają puszkami.
3. Czas na zabawę :
- Omiń kwiatki
Rodzic rozkłada na podłodze " trawie" kolorowe,(np.: klocki, talerzyki, itp). Dziecko w rytmie ( uderzanej w dłoń pustej butelki plastikowej lub melodii) porusza się ostrożnie między nimi ( kwiatami ), aby ich nie podeptać. Na przerwę w grze przykuca przy najbliższym kwiatku, wciąga nosem powietrze – naśladuje wąchanie kwiatka. Dźwięk muzyki ( butelki ) jest sygnałem do ponownego wykonywania ruchów / x 3
- Kwiatek rośnie
Dzieci siada ( w siadzie skrzyżnym). Tułów pochyla do przodu, dłonie układa na podłodze. Na hasło: Kwiatek rośnie, dziecko powoli prostuje tułów. Na hasło: Kwiatek wyciąga się do słońca – wyciąga ręce jak najwyżej. Na hasło: Kwiatek więdnie, dziecko powoli wraca do pozycji wyjściowej / x 3
4. Olek i Ada zakładają hodowlę hiacyntów. Obejrzyj rysunki Ady ( po prawej stronie karty) i rozszyfruj je . Powiedz rodzicom, jakie czynności należy wykonać. ( karta pracy cz.4,s.19 )
Poproś rodzica o pomoc w założeniu hodowli , np. cebuli, fasoli, korzenia pietruszki. Przez następne dni obserwuj co się z nimi dzieje.
5.Rysowanie na temat : Jaki piekny jest świat!
Pomoce: wyprawka, karty do wypchnięcia – ze zwierzętami, z owocami, warzywami, roślinami, kredki, kartka.
Dziecko przedstawia na rysunku piękno przyrody – roślin, zwierząt, wykorzystując obrazki zwierząt i roślin. Potem omawiają swoje prace.
6.Czas na wiosenne porządki ( gra ) :
https://www.miniminiplus.pl/rybka-minimini/gry/wiosenne-porzadki
II. Zadania dla Maluchów i Średniaków:
Świeże powietrze
1.Zabawa połączona z eksperymentem plastycznym – Szare na szarym.
Arkusz kartonu, świeca lub tłuste pastele, szara farba, pędzel lub gąbka.
Dziecko wykonuje rysunek świecą: fale lub spirale i koła dymu z kominów. Zamalowuje go szarą farbą po całej powierzchni, tak jakby cały świat był szary, zasnuty dymem i spalinami.
2. Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu – Co to za zapachy?
Słoiczki zapachowe.
Dziecko wącha zapachy wydzielane przez różne substancje, np.: perfumy, rozgnieciony czosnek, utarty chrzan, płyn do płukania tkanin, odświeżacz powietrza, zapachowe zawieszki samochodowe, skórkę cytrusów, kapustę kiszoną itp., które rodzic umieszcza w słoiczkach (z zakrętkami). Dziecko odkręca słoiczki, wącha i odgaduje, co to za zapach.
3.Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu – Jak pachnie…?
Słoiczki zapachowe z wcześniejszej zabawy, zielone i czarne paski z kolorowego papieru.
Dziecko jeszcze raz wącha zawartość słoiczków i ocenia, czy dany zapach jest przyjemny, czy mu się podoba. Do każdego zapachu dobiera kolor, który do niego pasuje (jeśli jest przyjemny – kolor zielony, jeśli nieprzyjemny – kolor czarny). Następnie przykleja kolorowe paski na odpowiednich słoiczkach.
4. Dzieci 3 – letnie:
wyprawka plastyczna, karta nr 10, naklejki (obrazki oczu i piór), klej, plastikowy talerzyk.
Dziecko wypycha z karty nacięte elementy obrazka ptaka cudaka, przykleja dziób na plastikowym talerzyku, nakleja obrazki oczu i piór.
5. Dzieci 4 – letnie:
wyprawka plastyczna, karta nr 10, naklejki, klej, plastikowa butelka o pojemności 0,33 l, kolorowa bibuła, piórka.
Dziecko odkręca korek butelki, wypełnia butelkę skrawkami kolorowej bibuły, wypycha z karty nacięte elementy obrazka ptaka cudaka i przykleja w miejscach wskazanych w instrukcji, nakleja obrazki oczu i piór w wybranych przez siebie miejscach.
6. Praca plastyczna Papierowe ślimaczki.
Kolorowe gazety, nożyczki, klej, kredki, papier kolorowy.
Dziecko tnie papier na paski (4-latki) lub wydziera paski (3-latki). Skleja je ze sobą i nawija na kredkę ołówkową, by nadać im okrągły kształt. Na końcu paska z jednej strony przykleja czułki z papieru i dorysowuje na nich oczy.
7. Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Dbamy o przyrodę.
Rodzic prezentuje wiersz i pyta dziecko: W jaki sposób możemy dbać o przyrodę? Powtarza wiersz, a dziecko za nim fragment tekstu: Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!
W parku kwitną na rabatkach
kwiatki kolorowe.
Pod drzewami, wzdłuż alejek,
stoją kosze nowe.
Sia, sio, siu, sia, sio, si –
jakie śliczne mamy dni!
Dzięcioł puka w stare drzewo,
obserwując dzieci,
jak do kosza wyrzucają
po pikniku śmieci.
Sia, sio, siu, sia, sio, si –
jakie śliczne mamy dni!
Jeżyk z liści się wygrzebał,
pyszczek swój zadziera.
Teraz patrzy, jak rodzina
jedzie na rowerach.
Sia, sio, siu, sia, sio, si –
jakie śliczne mamy dni!
A w ogrodzie, obok parku,
słowik cudnie śpiewa.
To z radości – wzdłuż alei
ktoś posadził drzewa.
Sia, sio, siu, sia, sio, si –
jakie śliczne mamy dni!
Nawet słonko, choć wysoko,
jakoś mocniej świeci.
Lubi patrzeć się, jak dbają
o przyrodę dzieci!
Sia, sio, siu, sia, sio, si –
jakie śliczne mamy dni!
8.Zabawa ruchowa inspirowana treścią wiersza.
Rodzic jeszcze raz recytuje wiersz, a dziecko ilustruje ruchem każdą zwrotkę, według własnych pomysłów.
9.Trochę ruchu…Piosenka dla dzieci: HOP DO GÓRY – Wygibasy z naszej klasy
https://www.youtube.com/watch?v=pQjB7kgnQpI
10. Bajka ekologiczna: W kontakcie z naturą - dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k
11.Ułóż puzzle. Dwie propozycje:
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/217728-ekologia-dla-przedszkolaka
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/225397-sprzątanie
Serdecznie pozdrawiamy....
Panie Grażyny z Przedszkola