Przyroda naszym skarbem

Utworzono: 23-04-2020

Dzień dobry ...

        Nastał nowy dzień, więc zapraszamy do wykonania zadań związanych w dalszym ciągu z ochroną przyrody.

 

I. Zadania dla Starszaków:

Tematem naszego dnia jest - Sadzenie roślin. 

 

1. Wykonaj zadanie z karty pracy, cz.4,s.18 - posegreguj śmieci. Połącz je z odpowiednimi pojemnikami. Rysowanie butelek i słoików po śladach. Poproś o wyjaśnienie  słowa „recykling”.

 

2. Instrumentacja wiersza Bożeny Formy - Dbaj o przyrodę.

Pomoce: : rolka po ręczniku papierowym, dwie plastikowe butelki, puszka po napoju (wypełniona kaszą), szeleszcząca reklamówka, gazeta.

Rodzic recytuje dziecku wiersz, z zachowaniem odpowiedniego rytmu. Dziecko powtarza go

za rodzicem.  Następnie łączą tę czynność z klaskaniem.

Podczas instrumentacji klaskanie zastępuje gra na instrumentach

        Rodzic:                                                                                           Dziecko:

Kochamy naszą planetę,                                             uderza butelkami w rytmie ¾ na raz

                                                                                     o podłogę, na dwa, trzy – butelką o          

                                                                                     butelkę,

przecież na niej mieszkamy,                                        potrząsają puszkami,

chcemy, by była piękna,                                              uderzają rolką o rolkę,

dlatego o nią dbamy.                                                    potrząsają puszkami,

 

Nie zaśmiecamy lasów,                                                zgniatają gazety,

w nich żyją zwierzęta,                                                  potrząsają puszkami,

to nasi przyjaciele,                                                        szeleszczą reklamówkami,

każdy z nas o tym pamięta.                                           potrząsają puszkami,

 

Chcemy mieć czystą wodę                                           uderzają butelkami w rytmie ¾ na raz

                                                                                      o podłogę, na dwa, trzy – butelką o

                                                                                      butelkę,

w jeziorach i oceanach,                                                potrząsają puszkami,

chcemy, by słońce świeciło                                         prostują zgniecione kule z gazet,

na czystym niebie dla nas.                                           potrząsają puszkami.

 

3. Czas na zabawę :

-  Omiń kwiatki

Rodzic  rozkłada na podłodze " trawie" kolorowe,(np.:  klocki, talerzyki, itp). Dziecko           w rytmie ( uderzanej w dłoń pustej  butelki plastikowej lub melodii)  porusza się ostrożnie między nimi ( kwiatami ), aby ich nie podeptać. Na przerwę w grze przykuca przy najbliższym kwiatku, wciąga nosem powietrze – naśladuje wąchanie kwiatka. Dźwięk muzyki ( butelki ) jest sygnałem do ponownego wykonywania ruchów / x 3

- Kwiatek rośnie

Dzieci siada ( w siadzie skrzyżnym). Tułów pochyla do przodu, dłonie układa na podłodze. Na hasło: Kwiatek rośnie, dziecko powoli prostuje tułów. Na hasło: Kwiatek wyciąga się do słońca – wyciąga ręce jak najwyżej. Na hasło: Kwiatek więdnie, dziecko powoli wraca do pozycji wyjściowej / x 3

 

4. Olek i Ada zakładają hodowlę hiacyntów. Obejrzyj rysunki Ady ( po prawej stronie karty) i rozszyfruj je . Powiedz rodzicom, jakie czynności należy wykonać. ( karta pracy cz.4,s.19 )

Poproś rodzica o pomoc w założeniu hodowli , np. cebuli, fasoli, korzenia pietruszki. Przez następne dni obserwuj co się z nimi dzieje.

                                                                                                                                      

5.Rysowanie na temat : Jaki piekny jest świat!

Pomoce:  wyprawka, karty do wypchnięcia – ze zwierzętami, z owocami, warzywami, roślinami, kredki, kartka.

Dziecko przedstawia na rysunku piękno przyrody – roślin, zwierząt, wykorzystując obrazki zwierząt i roślin. Potem omawiają swoje prace. 

 

6.Czas na wiosenne porządki ( gra ) :

https://www.miniminiplus.pl/rybka-minimini/gry/wiosenne-porzadki

 

II. Zadania dla Maluchów i Średniaków:

Świeże powietrze

1.Zabawa połączona z eksperymentem plastycznym – Szare na szarym.

Arkusz kartonu, świeca lub tłuste pastele, szara farba, pędzel lub gąbka.

Dziecko wykonuje rysunek świecą: fale lub spirale i koła dymu z kominów. Zamalowuje go szarą farbą po całej powierzchni, tak jakby cały świat był szary, zasnuty dymem i spalinami.

 

2. Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu – Co to za zapachy?

Słoiczki zapachowe.

Dziecko wącha zapachy wydzielane przez różne substancje, np.: perfumy, rozgnieciony czosnek, utarty chrzan, płyn do płukania tkanin, odświeżacz powietrza, zapachowe zawieszki samochodowe, skórkę cytrusów, kapustę kiszoną itp., które rodzic umieszcza w słoiczkach         (z zakrętkami). Dziecko odkręca słoiczki, wącha i odgaduje, co to za zapach.

 

3.Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu – Jak pachnie…?

Słoiczki zapachowe z wcześniejszej zabawy, zielone i czarne paski z kolorowego papieru.

Dziecko jeszcze raz wącha zawartość słoiczków i ocenia, czy dany zapach jest przyjemny, czy mu się podoba. Do każdego zapachu dobiera kolor, który do niego pasuje (jeśli jest przyjemny – kolor zielony, jeśli nieprzyjemny – kolor czarny). Następnie przykleja kolorowe paski na odpowiednich słoiczkach.

 

4. Dzieci 3 – letnie:

wyprawka plastyczna, karta nr 10, naklejki (obrazki oczu i piór), klej, plastikowy talerzyk.

Dziecko wypycha z karty nacięte elementy obrazka ptaka cudaka, przykleja dziób na plastikowym talerzyku, nakleja obrazki oczu i piór.

 

5. Dzieci 4 – letnie:

wyprawka plastyczna, karta nr 10, naklejki, klej, plastikowa butelka o pojemności 0,33 l, kolorowa bibuła, piórka.

Dziecko odkręca korek butelki, wypełnia butelkę skrawkami kolorowej bibuły, wypycha z karty nacięte elementy obrazka ptaka cudaka            i przykleja w miejscach wskazanych w instrukcji, nakleja obrazki oczu i piór w wybranych przez siebie miejscach.

 

6. Praca plastyczna Papierowe ślimaczki.

Kolorowe gazety, nożyczki, klej, kredki, papier kolorowy.

Dziecko tnie papier na paski (4-latki) lub wydziera paski (3-latki). Skleja je ze sobą i nawija na kred­kę ołówkową, by nadać im okrągły kształt. Na końcu paska z jednej strony przykleja czułki z papieru i dorysowuje na nich oczy.

 

7. Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Dbamy o przyrodę.

Rodzic prezentuje wiersz i pyta dziecko: W jaki sposób możemy dbać o przyrodę? Powtarza wiersz, a dziecko za nim fragment tekstu: Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

 

W parku kwitną na rabatkach

kwiatki kolorowe.

Pod drzewami, wzdłuż alejek,

stoją kosze nowe.

Sia, sio, siu, sia, sio, si –

jakie śliczne mamy dni!

 

Dzięcioł puka w stare drzewo,

obserwując dzieci,

jak do kosza wyrzucają

po pikniku śmieci.

Sia, sio, siu, sia, sio, si –

jakie śliczne mamy dni!

 

Jeżyk z liści się wygrzebał,

pyszczek swój zadziera.

Teraz patrzy, jak rodzina

jedzie na rowerach.

Sia, sio, siu, sia, sio, si –

jakie śliczne mamy dni!

 

A w ogrodzie, obok parku,

słowik cudnie śpiewa.

To z radości – wzdłuż alei

ktoś posadził drzewa.

Sia, sio, siu, sia, sio, si –

jakie śliczne mamy dni!

 

Nawet słonko, choć wysoko,

jakoś mocniej świeci.

Lubi patrzeć się, jak dbają

o przyrodę dzieci!

Sia, sio, siu, sia, sio, si –

jakie śliczne mamy dni!

 

8.Zabawa ruchowa inspirowana treścią wiersza.

Rodzic jeszcze raz recytuje wiersz, a dziecko ilustruje ruchem każdą zwrotkę, według własnych pomysłów.

 

9.Trochę ruchu…Piosenka dla dzieci: HOP DO GÓRY – Wygibasy z naszej klasy

 https://www.youtube.com/watch?v=pQjB7kgnQpI

 

10. Bajka ekologiczna: W kontakcie z naturą - dla dzieci

 https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k

 

11.Ułóż puzzle. Dwie propozycje:

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/217728-ekologia-dla-przedszkolaka

 

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/225397-sprzątanie

Serdecznie pozdrawiamy....

Panie Grażyny z Przedszkola

 


 Grafika #0: Przyroda naszym skarbem