Wakacyjne podróże...

Utworzono: 08-06-2020

Dzień dobry ….

Mamy już miesiąc czerwiec , a wraz z nim nadejdzie do nas upragnione lato i wyczekiwane wakacje. Wakacje to czas podróży i odpoczynku. Dzisiaj porozmawiamy o wakacyjnych podróżach.

I. Zadania dla Starszaków:

1. Karta pracy, cz. 4, s. 60.

Wykonanie łódki według instrukcji. Rysowanie po śladach.

 

2. Wysłuchaj piosenki „ Lato na dywanie „ :https://www.youtube.com/watch?v=JY2LxTIkWyQ&list=PL7OVl7WqJXQKtWuSVoJg4Hhke1dsdjOEe

 

3. Ćwiczenia gimnastyczne z piłeczką do tenisa ( maskotka): 

:https://www.youtube.com/watch?v=IrbKAybwi2g

 

4. Słuchanie opowiadania – Wakacyjne podróże

Książka (s. 84–85) dla każdego dziecka.

Od samego rana tata, Olek i Ada planowali podróże wakacyjne. Zapomnieli o porannym myciu, a nawet o przebraniu się z piżam. Gdyby nie mama, zapomnieliby też o śniadaniu. Szczęśliwie mama przypomniała im o wszystkim. Kiedy byli już umyci, przebrani i najedzeni, wyjęła z szafy wielki globus i postawiła go na podłodze. – Teraz możecie podróżować palcem po całym świecie. – Super! – ucieszył się Olek. Bez namysłu zakręcił globusem. Fruuu! Gdyby kula ziemska obracała się tak szybko, wszyscy dostaliby kręćka jakiegoś lub co najmniej zadyszki. Przed oczami Olka, Ady i taty mknęły kontynenty: Ameryka Północna i Ameryka Południowa, Afryka, Europa i zaraz Azja i Australia. 126 – Tu jedziemy! – Palec Olka zatrzymał rozpędzony świat namalowany na globusie. – Australia, Sydney. Niezłe miejsce. Będzie fajnie. W Australii są kangury i koale. – W Sydney chciałbym zobaczyć gmach filharmonii – wtrącił tata. – A będzie tam gmach naszego przedszkola? – spytała Ada. Olek spojrzał na siostrę z politowaniem. Przecież nikt nie podróżuje do przedszkola, które jest kilka metrów od domu. Zakręcił drugi raz. Jego palec wskazał państwo leżące w Ameryce Południowej. – Brazylia. Dobry wybór – pochwalił tata. – Są tam wspaniałe plaże. Chętnie poleżałbym sobie – przeciągnął się leniwie. – Może i ja zaproponuję podróż? – mama zajrzała do salonu. – Chciałabym pojechać z wami do Indii. Zawsze interesowała mnie Azja i jej kultura. Chociaż Afryka też jest ciekawa. – No pewnie! Jedziemy do Kenii! Do parku z dzikimi zwierzętami. Zobaczymy słonie i żyrafy! – zawołał Olek ożywiony wizją spotkania dzikiego słonia, a może i lwa. – A będzie tam nasz park? – nieśmiało spytała Ada. Wszyscy spojrzeli na nią jak na przybysza z kosmosu. – Nasz park będzie czekał na ciebie w Polsce. Teraz ja wybieram – powiedział tata. Energicznie zakręcił globusem. Niebieski kolor oceanów i mórz zmieszał się z zielonym, żółtym i brązowym – kolorami kontynentów. Adzie aż zakręciło się w głowie. Świat na globusie obracał się zbyt szybko. Co będzie, jeżeli palec taty trafi na głęboki ocean? Nie chciałaby spędzić wakacji na oceanie. Tam już z pewnością nie ma znajomego parku ni przedszkola ani placu zabaw z dużą okrągłą piaskownicą. – Stany Zjednoczone. Waszyngton – zakomunikował tata. – Jest tam plac zabaw? – spytała Ada. – Naszego nie ma, są inne. Jest za to Biały Dom i... – Ale naszego domu tam nie ma – przerwała tacie Ada. – Ja nie mogę! Chcesz jechać na wakacje czy nie? – zniecierpliwił się Olek. – Chcę. Tylko nie tak daleko – bąknęła Ada. – To gdzie? Wybieraj – podsunął jej globus. Ada zamknęła oczy. ,,Niech los zdecyduje” – pomyślała i dotknęła palcem globusa. – Tu! Cała rodzina wbiła wzrok w miejsce, które wskazał palec Ady. Mama i tata pierwsi gruchnęli śmiechem. – Europa, Polska, Warszawa – podsumował Olek. Ada westchnęła z ulgą. Jak to dobrze, że zdała się na los szczęścia. W Warszawie jest jej przedszkole i dom, i park, i znajomy plac zabaw. No i tuż pod Warszawą mieszkają ukochani dziadkowie. Co ważne, ich dom stoi w pobliżu lasu. – Pojedziemy do babci i dziadka. Tam są bociany, dzięcioły, kukułki, żabki, biedronki, ślimaki, pszczoły – zachwalała Ada. – Mrówki, komary i muchy – dorzucił ponuro Olek. Ale już po chwili śmiał się jak tata i mama. Nawet napad komarów nie odstraszyłby ani jego, ani Ady od podróży do dziadków. Podpatrywanie ptaków w towarzystwie dziadka, który zna setki ciekawostek o zwierzętach, to był najlepszy z wakacyjnych planów.

• Rozmowa na temat opowiadania.

− Co Olek, Ada i tata planowali z samego rana?

− Dzięki czemu mogli podróżować palcem po całym świecie?

− Jakie kontynenty były widoczne na globusie? ( jeśli masz globus w domu , to proszę go wykorzystać )

- Co wskazywał palec Olka?

− Co wskazywał palec taty?

− Gdzie chciała pojechać mama?

− Co wspominała cały czas Ada?

− Co wskazywał palec Ady? Gdzie ona chciała pojechać na wakacje?

 

5.Wykonanie pracy plastycznej Wakacje na Wybrzeżu.

Pomoce: wyprawka, karta 4, kartka z bloku technicznego, klej, farby plakatowe, pędzelek, kubeczek z wodą.

• Wypychanie z karty gotowych elementów.

• Malowanie kartki z bloku technicznego tak, aby była podzielona na trzy pasy: żółty (piasek na plaży), niebieski (morze), jasnoniebieski (niebo).

• Przyklejanie poszczególnych elementów w odpowiednich miejscach na wyschniętej, pomalowanej kartce.

 

6. Karta pracy, cz. 4, s. 61. Rysowanie po śladach drugiej połowy rysunku misia i lalki. Kolorowanie rysunków. Kończenie rysowania hulajnogi według wzoru.

  

II. Zadania dla Maluchów i Średniaków:

1.Zabawy konstrukcyjne Transport.

Pojazdy i klocki.

Dziecko buduje z klocków różnego rodzaju konstrukcje związane z pojazdami: garaże, tory kolejowe, stacje, porty, ulice. Może również poszerzyć zakres budowy o hotele, domy itp.

 

2. Zabawa ruchowo-naśladowcza Czym podróżujemy?

Rodzic zaprasza dziecko w podróż i prosi, aby ruchem pokazywało pojazd, którym będą się poruszać.

− Wyrusza z domu samochodem – dziecko biega, naśladując rękami kręcenie kierownicą; zatrzymuje się, zostawiając samochód na parkingu.

− Wsiada do samolotu. Samolot startuje (dziecko kuca), unosi się (dziecko biegnie z rozłożonymi rękami) i ląduje (znów kuca).

− Wsiada do pociągu – naśladuje pociąg.

− Dojechało nad piękne jezioro, gdzie wsiada do kajaka (maszerując, naśladuje rękami ruch wiosłowania).

 

3. Zabawa Jedzie pociąg z daleka (popularna rymowanka).

https://www.youtube.com/watch?v=PjUopo-DJio

 Rodzic razem z dzieckiem śpiewa popularną rymowankę.

Jedzie pociag z daleka,

na nikogo nie czeka.

– Konduktorze łaskawy,

zabierz nas do Warszawy.

Konduktorze łaskawy,

zabierz nas do Warszawy.

Trudno, trudno to będzie,

dużo osób jest wszędzie.

Trudno, trudno to będzie,

dużo osób jest wszędzie.

Pięknie pana prosimy,

jeszcze miejsce widzimy.

– A więc prędko wsiadajcie,

do Warszawy ruszajcie.

A więc prędko wsiadajcie,

do Warszawy ruszajcie.

 

4. Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej Wakacje:

Rodzic recytuje zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania.

Morze, góry lub jeziora.

Pociąg wjeżdża już na stację.

Lato wreszcie się zaczęło.

Czas rozpocząć więc… (wakacje)

 

5. Ćwiczenia rozwijające myślenie – Dokąd dzieci pojadą na wakacje?

Obrazki przedstawiające wieś, miasto, góry, morze.

Dziecko przygląda się obrazkom. Rodzic podaje cztery zdania i prosi dziecko, aby na ich podstawie odgadło, dokąd pojedzie dziecko na wakacje, np.

Kasia zobaczy: pole, krowę, świnkę, kurę. (wieś)

Krzyś zobaczy: statek, piasek, wodę, muszelki. (morze)

Maciek zobaczy: owce, źródło, pagórki, drewniane chaty. (góry)

Wiktoria zobaczy: zabytki, tramwaje, muzeum, skrzyżowania. (miasto)

 

6. Praca dla dzieci 4 – letnich: Karty pracy, cz. 2, nr 56:

Dziecko:

− mówi, co Ada i Olek spakowali do swoich plecaków,

− określa, co dzieci będą robiły na wakacjach,

− rysuje po śladzie linii rysunku.

 

7.Praca plastyczna dla wszystkich dzieci: Żaglówki na jeziorze.

Dla  dziecka: okrągły talerzyk papierowy, farby, pędzel, kubeczek z wodą, dwa trapezy i trójkąty wycięte z papieru kolorowego, klej.

Dziecko maluje połowę talerzyka papierowego na żółto, a połowę na niebiesko. Na niebieskiej części układają i przyklejają żaglówki: z dwóch trójkątów i trapezu jako podstawy (bez nazywania figur geometrycznych).

 

8. Ćwiczenia ortofoniczne Pojazdy.

Obrazki przedstawiające pojazdy: rower, samolot, pociąg, żaglówkę, samochód osobowy.

Rodzic pokazuje jeden obrazek. Dziecko nazywa przedstawiony na nim pojazd, naśladuje ruchem jego sposób poruszania się i wydawane odgłosy: dzwonek roweru (dzyń, dzyń), samolot (szszsz), pociąg (puf, puf), żaglówka (plum, plum), samochód (ti, tit).

 

9. Posłuchaj piosenki o samochodzie:

https://www.youtube.com/watch?v=FpU9X2a22lM

 

Serdecznie pozdrawiamy…

Panie Grażyny z Przedszkola


 Grafika #0: Wakacyjne podróże
 Grafika #1: Wakacyjne podróże
 Grafika #2: Wakacyjne podróże
 Grafika #3: Wakacyjne podróże
 Grafika #4: Wakacyjne podróże
 Grafika #5: Wakacyjne podróże
 Grafika #6: Wakacyjne podróże
 Grafika #7: Wakacyjne podróże
 Grafika #8: Wakacyjne podróże
 Grafika #9: Wakacyjne podróże