W tym tygodniu będziemy rozwiązywać zadania i wykonywać prace związane z nadchodzącymi Świętami Wielkanocnymi.
I. Zadania dla Starszaków:
Gipsowe pisanki
Zapraszam do wykonania zabaw i zadań związanych z nadchodzącymi Świętami Wielkiej Nocy.
- Posłuchaj piosenki “Koszyczek dobrych życzeń”. Następnie odpowiedz na pytanie:
- Co znajduje się w koszyku o którym jest mowa w piosence?
https://www.youtube.com/watch?v=7TZOcP5tKhY - Zapraszam do wykonania ćwiczeń. Do wykonania ćwiczeń przygotuj sobie piłkę, jeśli nie ma piłeczki może być jakaś maskotka.
- Ćwiczenia dużych grup mięśniowych – Wysoko – nisko.
Dziecko stoi, na hasło: Wysoko – staje na palcach, wyciąga ku górze ręce z piłeczką.
Na hasło: Nisko – wykonuje przysiad podparty, stukając piłeczką w podłogę.
- Ćwiczenia tułowia. Dziecko w siadzie skrzyżnym, toczy wokół siebie piłeczkę.
Na sygnał (np. hop) zmienia kierunek toczenia.
- Zabawa ruchowa z elementem skoku – Przeskocz piłeczkę. Dziecko wykonuje przeskoki obunóż przez położoną na podłodze piłeczkę.
- Marsza po obwodzie – na podłodze leży piłka lub inna zabawka, dziecko maszeruje dookoła zabawki, rytmizując tekst (klaszcząc)
Bielutkie baranki sobie spacerują, na Wielkanoc wyczekują. - Poznajmy różne ciekawostki o Świętach Wielkanocnych.
- https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA
- Razem z Ubu odkryjmy nową literkę, jaką jest F,f. Zapraszam do obejrzenia bajki.
https://www.youtube.com/watch?v=k0OgJ7L2pUk
Zabawa plastyczna- Nasze pisanki (zachęcam do wykonania kolorowych pisanek, oto kilka propozycji);
Różne materiały potrzebne do ozdobienia pisanek, np.; farby plakatowe, włóczki, kolorowy papier, nożyczki, klej, pędzle, mazaki, ugotowane jajka.
- kolorową włóczką oklejamy klejem ugotowane jajka,
- malowanie jajek farbami plakatowymi,
- oklejanie jajek kolorowym papierem,
- rysowanie mazakiem wzorów na jajkach.
Wychowawca: Iwona Leik
II. Zadania dla Maluchów i Średniaków:
1. Eksperyment: Jak sprawdzić, czy jajko jest świeże?
Na pewno znacie Państwo sposób, aby sprawdzić, czy jajko jest świeże czy nie. Jest to świetna okazja do wykonania z dziećmi prostego eksperymentu. Potrzebne nam będą dwie szklanki z wodą i dwa jajka: świeże i stare ( jeżeli mamy oczywiście).
Sposób wykonania: Rodzic nalewa do obu szklanek wodę (po pół szklanki). Prezentuje dziecku dwa jajka i pyta: Czy wiesz, po czym poznać, że jajko jest świeże? Prosi dziecko, aby włożyło do każdej szklanki po jednym jajku i obserwowało, co się z nimi dzieje. Czy w obu szklankach jajka zachowują się tak samo? Jajko, które jest świeże, opada na dno, a to, które jest stare, unosi się do góry.
2. Rozwiąż zagadkę:
To w nim leżą na serwetce
jajka malowane,
a pośrodku, obok chlebka,
spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)
3. Prezentowanie koszyczka wielkanocnego i wyjaśnianie jego symboliki.
Rodzic prezentuje koszyczek wielkanocny i jego zawartość (ilustracje). Dziecko nazywa znajdujące się w nim produkty. Rodzic wyjaśnia ich symbolikę:
Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.
Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.
Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.
Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.
Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszyczka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.
Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.
Ilustracje przedstawiające wymienione produkty znajdują się poniżej.
4. Praca plastyczna: Stemplowanie pisankami z ziemniaków.
Materiały:
farby,
pędzle,
ziemniaki przekrojone na pół lub połowy ziemniaka z wyciętymi wzorami – rodzic za pomocą nożyka wycina proste wzory,
sylweta jaja (wzór poniżej).
Sposób wykonania:
Dziecko maluje farbami kolorowe paski na przekrojonym ziemniaku i odbija kilkukrotnie ten sam wzór na sylwecie jaja. Jeżeli rodzic wyciął wzory na połówce ziemniaka, dziecko odbija wzory.
Wychowawca: Grażyna Damps
Serdecznie pozdrawiamy...