Zwierzęta na wsi
Dzień dobry…
W tym tygodniu będziemy rozmawiać o zwierzętach żyjących na wsi. Zadania i zabawy będą dotyczyły poznawania bądź utrwalania wiadomości o zwierzętach gospodarskich.
I. Zadania dla starszaków:
Witam Was w nowym tygodniu. Myślę , że podczas świąt odpoczęliście. Nabraliście sił do pracy i zabawy. W tym tygodniu poznamy, jak wygląda wiosna na wsi. Dziękuję za dotychczasową pracę - wspaniale pracowaliście.
1. Obejrzyj film - Zwierzęta na wsi :
https://www.youtube.com/watch?v=YHB3x2k3x30
2. Grupa Ady wybrała się na wycieczkę do położonego na wsi gospodarstwa agroturystycznego. Powiedz, jakie tam widziała zwierzęta. dokończ kolorować obrazek.
Wykonaj zadania z pomocą rodzica, wg poleceń znajdujących się na kartach pracy ( cz.4,s.4-6 ) .
Naśladowanie głosów zwierząt przedstawionych na zdjęciach. Podziel nazwy zwierząt na sylaby ( s. 6 ) –wykonanie zadań wg poleceń.
3. A teraz czas na zabawę ( gimnastykę ):
- Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Kaczuszka szuka ziarenek. Dziecko jest kaczuszką. Chodzi małymi krokami, kołysząc się na boki; co pewien czas wykonuje skłony tułowia w przód – zbiera ziarenka – i prostuje się.
- Ćwiczenia tułowia – skłony – Kogut zasypia. Dziecko w siadzie klęcznym, wykonuje skłon tułowia w dół, z dotknięciem głową kolan – kogut chowa głowę w piórka. Potem powoli prostuje się i ustawia głowę prosto.
- Ćwiczenie równowagi – Na grzędzie. Dziecko jest kurką. Przechodzi, stawiając nogę za nogą, po sznurku ( skakance, narysowanej linii ) , tak aby z niego nie spaść.
- Zabawa uspokajająca – Na podwórku. Dziecko maszeruje z rytmicznym klaskaniem i powtarzaniem rymowanki: Na podwórku jest wesoło, wiele zwierząt chodzi w koło. Ko, ko, ko i kwa, kwa, kwa, niech zabawa dalej trwa.
4. Dzisiaj odkrywamy litery : ż,Ż ( karta pracy s. 68 ).
5. Rysujemy szlaczki - karta pracy ( cz. 4, s. 3 )
II.Zadania dla Maluchów i Średniaków:
1.Zachęcam do oglądania książek tematycznie związanych ze zwierzętami żyjącymi na wsi.
Rodzic wraz z dzieckiem oglądają książki z domowej biblioteczki. Rodzic czyta zawarte w nich ciekawostki. Dziecko nazywa zwierzęta, naśladują ich odgłosy. Określa ich wygląd: kolory, liczbę kończyn.
2.Zwierzęta dla dzieci na wsi - Odgłosy zwierząt.
Ten filmik pomoże poznać lub przypomnieć wygląd i odgłosy zwierząt mieszkających na wsi.
https://www.youtube.com/watch?v=qQtJP40a1Iw
3. Ćwiczenia ruchowe dla dzieci: Posłuchaj i naśladuj:
https://www.youtube.com/watch?v=S5TFdKc6TB4
4. Piosenka DZIADEK FAJNĄ FARMĘ MIAŁ. Posłuchaj piosenki o zwierzątkach.
https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ
5. Ćwiczenia konstrukcyjne – budowanie z różnorodnych klocków znajdujących się w domu zagród dla zwierząt.
Dzieci budują zagrody dla zwierząt i umieszczają w nich figurki zwierząt mieszkających na wsi. Określają wielkość zwierząt i ich zagród: małe zwierzęta – mniejsze zagrody, duże zwierzęta – duże zagrody. N. podaje nazwy zwierzęcych domów: koń mieszka w stajni, świnia – w chlewiku, krowa – w oborze, kura – w kurniku.
6. Zadania w kartach pracy:
Dzieci 3 – letnie: dzieci nazywają zwierzęta na podstawie ogonów, kolorują rysunki zwierząt, naśladują ich odgłosy, nazywają zwierzęta przedstawione na zdjęciu. Karta Pracy cz. 2, nr 12 | Dzieci 4 – letnie: kolorują zwierzęta na podstawie ogonów, kolorują rysunki zwierząt, naśladują ich odgłosy, rysują świnki według wzoru. Karta Pracy, cz. 2, nr 32 |
7.Zabawa paluszkowa Powitanie paluszków.
Rodzic pokazuje, w jaki sposób palce witają się ze sobą. Dziecko łączy ze sobą opuszki palców obu rąk: mały z małym, serdeczny z serdecznym, środkowy ze środkowym itd.
8. Utrwalanie kształtu koła.
Kolorowe koła w trzech wielkościach: 1 duże, 3 średnie, 3 małe koła czerwone wycięte z kolorowego papieru.
Dziecko otacza kształt każdego koła palcem. Rodzic przypomina o prawidłowym kierunku kreślenia koła. Dziecko porównuje wielkość kół, liczy je i określa, ile jest kół każdej wielkości. Wskazuje koła, których jest najmniej.
9. Praca plastyczna Kolorowy kogut (origami).
Dla dziecka: koła origami z poprzedniego zadania, klej, kolorowa kartka A4, kredki.
Rodzic pokazuje, w jaki sposób wykonać koguta. Dziecko kolejno powtarza jego czynności. Składają duże koło na pół i przyklejają je na środku kartki. Jedno średnie koło przyklejają jako głowę, a pozostałe składają na pół i przyklejają na tułowiu jako skrzydło i kolorowy ogon. Małe czerwone koła składają na pół i przyklejają jako dziób, grzebień, dzwonek pod dziobem. Kredkami dorysowują oko i nogi koguta. Mogą dorysować płot, na którym siedzi kogut.
10. Kaczorek do wyklejania plasteliną.
Praca dla dzieci 4 - letnich.
Wydrukuj i wyklej plasteliną sylwetę kaczorka. Naklejaj żółtą plastelinę tam, gdzie są pokazane kółeczka. Możesz rozetrzeć palcem plastelinę. Łapki i dziób wyklej pomarańczową plasteliną.
Praca dla dzieci 3 - letnich: Rodzina kaczek. Wyprawka plastyczna karta B, kredki. Pokoloruj rysunek rodziny kaczek.
10. Polecamy programy edukacyjne znajdujące się na kanale TVP ABC:
- Zaczarowany świat…. godz.emisji 9.00,
- Zagadki zwierzogromadki, godz. emisji 11.00,
- Teleranek, godz. emisji 12.55,
- Czytanie przed spaniem, czyli cała Polska czyta dzieciom, godz. emisji 19.55.
Pozdrawiamy serdecznie…
Panie Grażyny z Przedszkola