Tydzień zabaw sensorycznych w przedszkolu
Od 14 do 18 listopada w naszym przedszkolu realizowane były zabawy sensoryczne. Przedszkolaki poznawały rzeczywistość za pomocą integracji zmysłów. Podczas zajęć dzieci tworzyły muzykę, wyczuwały różne faktury stopami i dłońmi, zmagały się z równowagą i koordynacją ruchową.
Poniedziałek - pobudzenie zmysłu dotykowego. Dzieci bawiły się paluszkami, musiały odnaleźć przedmioty, które były ukryte w ryżu, myły ręce raz w zimnej, raz w ciepłej wodzie, dotykali rękoma różnych faktur takich jak: filc, szorstkie gąbki, gumy, plusz, zwijane były w koc i masowane.
Wtorek – pobudzenie zmysłu słuchowego. Dzieci słuchały dźwięków z otoczenia np. szum wody, wiatru, śpiew ptaków, odgłosy zwierząt..., słuchały muzyki relaksacyjnej, bawiły się przy tempie muzyki wolnej i szybkiej oraz wystukiwały rytm z magicznymi słoiczkami.
Środa - czucie głębokie równowaga. Dzieci tego dnia bawiły się piłkami, ciągnięte na kocu trzymały w stopach piłki o różnej wielkości, zawinięte w koc, były masowane piłką oraz leżąc na piłce wykonywały różne ćwiczenia.
Czwartek – zabawy stymulujące równowagę i koordynację ruchową. Tego dnia pani przygotowała dla dzieci tor przeszkód, dzieci chodziły po poduszkach, czołgały się, wspinały i zgniatały kartki.
Piątek - ostatni dzień zabaw to ścieżka sensoryczna. Przedszkolaki mogły doświadczyć swoimi stopami jak chodzi się po różnych podłożach, rozwijać wyobraźnię dotykową, stymulować swoje receptory w stopach, doskonalić zmysł równowagi i rozwijać motorykę dużą.
Takie zajęcia oprócz wielu pozytywnych aspektów dla rozwoju dzieci, sprawiły im także dużo radości, przyjemności i satysfakcji. Przedszkolaki już po pierwszym dniu zabaw nie mogły doczekać się kolejnych. Z pewnością zabaw sensorycznych nie zabraknie w naszym przedszkolu.
Bardzo serdecznie dziękujemy rodzicom Małgosi, Magdalenie i Tomaszowi Miotk za zakupienie maty do masażu stóp. Spacerując po takiej macie poprawiamy krążenie, korygujemy i zapobiegamy płaskostopiu, wzmacniamy mięśnie stóp, redukujemy napięcie i stres.
Zapraszam do przeczytania krótkiej notatki.
Integracja sensoryczna jest jednym z najważniejszych procesów rozwojowych, który warto stymulować od niemowlęcia.
Zajęcia sensoryczne to zabawa zmysłami, którą można rozpocząć już z niemowlakiem.
Integracja sensoryczna to proces, którego celem jest dostarczanie za pośrednictwem wszystkich zmysłów informacji do mózgu, który je akceptuje i pozwala mu się rozwijać.
Zajęcia integracji sensorycznej prowadzone są w sali, która wyposażona jest w specjalny sprzęt, ale dobrze można przeprowadzić je w warunkach domowych.
Celem ćwiczeń sensorycznych jest poznanie świata za pomocą zmysłów: wzroku, słuchu, węchu i smaku oraz umiejętnie posługiwania się nimi. Zajęcia sensoryczne pobudzają nerwy odpowiedzialne za przekazywanie bodźców do mózgu, które umożliwiają prawidłowe funkcjonowanie. Integracja sensoryczna zapewnia właściwy rozwój intelektualny, ruchowy i emocjonalno -społeczny, stymuluje percepcję wzrokową i słuchową, rozwija umiejętności motoryczne, wspomaga rozwój mowy, aktywizuje komunikacje dziecka, a także rozwija zainteresowanie światem oraz kreatywność małego człowieka.
Ćwiczenia sensoryczne warto i zachęcam wykonywać z dzieckiem w domu. Zabawy dotykowe pozwalają maluchowi określić, czy dana rzecz jest zimna, czy gorąca, ostra czy tempa, szorstka czy gładka itp. Ćwiczenia można wykonywać podczas codziennych zajęć domowych i higienicznych, np..w czasie gotowania czy kąpieli, nie zapominając aby miała postać zabawy. Bardzo ważne są ćwiczenia mięśni i stawów, z których korzysta układ odpowiedzialny za informowanie mózgu o pozycji ciała, dzięki niemu potrafimy używać ołówka, kozłować piłkę oraz stać bez przewracania się.
Ilość i różnorodność zabaw sensorycznych jest ogromna:
- skakanie na piłce, trampolinie
- huśtanie się
- turlanie
- bujanie w kocyku
- pokonywanie toru przeszkód
- siłowanie, ciągnięcie, pchanie, łaskotki
- chodzenie tyłem
- nalewanie cieczy
- przesypywanie mąki/ cukru/ soli
- malowanie dłońmi i stopami
- rzeźbienie z masy solnej
- szukanie przedmiotów ukrytych np.; w ryżu
- wspólne gotowanie
- zabawa w taczkę