Zajęcia logopedyczne

Utworzono: 23-04-2020

Zabawy logorytmiczne.

Szanowni Państwo,

dzisiaj chciałbym zaprosić Was i dzieci do zabaw polegających na połączeniu muzyki, ruchu i artykulacji. Celem tych zabaw (logorytmicznych)  jest zwrócenie uwagi dzieci na zjawiska wspólne dla muzyki i mowy (wypowiedzi), a więc na rytm, tempo, wysokość dźwięku, melodię, głośność i barwę dźwięku, akcent, frazowanie oraz artykulację. Poniżej przedstawiam wybrane przeze mnie zabawy. Na początku te, które łączą tekst z elementami ruchowymi i rytmicznymi.

„Wyliczanka dzieci angielskich”

Rytmiczne powtarzanie z jednoczesnym klaskaniem w swoje dłonie, a następnie naprzemiennie w dłonie rodzica.

Robin-Bobin – duży brzuch,
Zjadł na obiad tysiąc much,
Potem krowę, potem byka,
I pastucha, i rzeźnika,
Policjanta z dużym gwizdkiem,
Młyn i kuźnię z paleniskiem,
A na deser worek soli
I zawołał: „Brzuch mnie boli!”

„Jestem smok”
Dziecko stara się rytmicznie powtarzać słowa rymowanki i ilustruje ją ruchami naśladującymi czynności, o których jest w niej mowa.
Jestem smok, wielki smok,
I potykam się co krok.
Prawą łapą brzuch masuję,
Lewą w górze wymachuję.
Chodzę w koło na czworakach.
Tylną łapą sobie macham.
Pływać w rzece też potrafię,
Lecz najlepiej muchy łapię,
Wyskok w gorę raz, dwa, trzy,
Gdy ich nie mam, chodzę zły

 

„Mały piesek”

Dziecko powtarza rymowankę i ilustrują ją ruchem.

Mały piesek kręci głową
I rozgląda się wokoło. /dz: kręci głową w różnych kierunkach/
Macha najpierw prawą łapą,
Bo ma dziś ochotę na to. /dz: swobodnie wymachuje prawą nogą/
Teraz macha łapą lewą /dz: wymachuje lewą nogą/
I obchodzi wielkie drzewo. /dz: maszeruje w koło/
Wciąż ogonkiem wymachuje, /dz: porusza biodrami/
Pięknem świata się dziwuje. /dz: wykonuje siad klęczny, kołysze głową objętą rękami/

 

A teraz propozycja z muzyką dla maluszków:

 https://www.youtube.com/watch?v=qhvS9qq8_g8

 

I troszkę trudniejsza piosenka. Spróbuj nauczyć się refrenu i zaśpiewać z Margolcią i Misiem.

 https://www.youtube.com/watch?v=6TA_V6TSgvs

 

Tomasz Neubauer


 Grafika #0: Zajęcia logopedyczne