Zalecenia dla rodziców najmłodszych przedszkolaków

Rodzicu...

* jak najwcześniej utrzymuj wszelkie wokalizacje dziecka,
w początkowym okresie rozwoju dziecka wprowadzaj wyrazy dźwiękonaśladowcze, onomatopeje (odgłosy otaczającego świata - zwierząt, pojazdów, itp.),
* gimnastykuj motorykę dużą i małą, a więc proponuj dużą dawkę ruchu,
usprawniaj motorykę narządów artykulacyjnych w formie zabawy (kląskanie konika, parskanie, wylizywanie talerzyka),
wprowadzaj ćwiczenia oddechowe (dmuchanie na bańki mydlane, na lekkie przedmioty, np. waciki, piórka, paski papieru, itp.),
* ucz naśladownictwa poprzez „zabawy paluszkowe” ( „Idzie rak..”, „Sroczka kaszkę warzyła”),
* dawaj dziecku prawidłowe wzorce wymowy (mów wolniej, wyraźnie),
* rozmawiaj z dzieckiem językiem dorosłych (bez spieszczania wyrazów),
* podczas rozmowy z dzieckiem utrzymuj kontakt wzrokowy,
* wszystkie sytuacje naszego kontaktu z dzieckiem wykorzystuj do stymulowania mowy (podczas codziennych czynności dziecka takich jak: jedzenie, ubieranie - nazywać przedmioty, czynności),
* ważnym elementem w każdym etapie rozwoju jest czytanie i opowiadanie bajek, oglądanie obrazków, ich nazywanie,
* każde dziecko kocha muzykę, a więc śpiewaj dziecku i razem z dzieckiem,
* ucz swoje dziecko zapamiętywania krótkich wierszyków i rymowanek, to świetne ćwiczenia pamięci,
* postaraj się rozsądnie zapewnić dziecku zabawki dydaktyczne dostosowane do wieku i możliwości (klocki, układanki i loteryjki obrazkowe, puzzle),
* postaraj się zapewnić kontakt z innymi dziećmi, rozważyć możliwość zapisania dziecka do przedszkola.

       Proszę pamiętać, że nigdy nie jest za wcześnie, aby udać się z dzieckiem do logopedy. Jeśli występują pewne obawy, niepokoje związane z rozwojem mowy u dziecka należy skonsultować swoje wątpliwości ze specjalistą. Zajęcia logopedyczne można prowadzić już z najmłodszymi dziećmi.

Przedszkole